پژاک: شهیدان راه آزادی خلقمان

کمیته‌ی شهیدان پژاک با بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد شهادت سه تن از اعضایش که در تواریخ جدا به شهادت رسیده‌اند از آنها یاد کرد و اعلام کرد که با تکیه بر میراث گران‌بها و لبریز از معنویاتِ این شهدا، تا تحقق اهداف و آرمان‌هایشان به مبارزه ادامه خواهند داد.

کمیته‌ شهیدان حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) با صدور بیانیه‌ای به مناسبت نوزدهمین سالگرد شهادت اعضایش دلبرین ماکو، هجدهمین سالگرد شهادت شاهو دجله و سیوان بیستون و سالروز شهادت آریوان شورشگر یادشان را گرامی داشت و از تمام مردم روژهلات کوردستان بویژه زنان و جوانان خواست که با پیوستن به صفوف مبارزه یاد شهدا را گرامی بدارند.

متن کامل بیانیه‌ی کمیته شهیدان پژاک با عنوان «شهیدان راه آزادی خلقمان» به شرح زیر است:

«بیست و چهار ژوئن ۲۰۲۴ مصادف است با نوزدهمین سالگرد شهادت رفیق محمدلطیف امیری معروف به «دلبرین ماکو»، و هجدهمین سالگرد شهادت رفقا زاهد حسامی با نام سازمانی «شاهو دجله» و محمدعلی سیدی با نام سازمانی «سیوان بیستون». همچنین روز ۲۵ ژوئن سالروز شهادت رفیق «ریبوار قلی‌زاده» با نام سازمانی «آریوان شورشگر» است. به همین مناسبت یاد و خاطره‌ی‌ این مبارزان انقلابی راستین خلق و تمامی شهدای ماه ژوئن را گرامی می‌داریم.

رفیق دلبرین سال ۱۹۸۱ در خانواده‌ای میهن‌دوست و مبارز در روستای «بَغچَلی» از توابع شهرستان ماکو دیده‌ به‌ جهان گشود، از همان اوان نوجوانی با چهره‌ی عریان فقر، تبعیض و نابسامانی اوضاع جامعه که ناشی از سیاست‌ها و ظلم و ستم نظام حاکم بر شرق کوردستان و ایران است، روبه‌رو شد. گرفتار دام و دسیسه‌های نظام مرتجع و فاشیست نگشته و در مسیر تکاپو و جستجو برای راه‌ چاره، سال ۱۹۹۹ با جنبش آزادی‌بخش کوردستان و اندیشه‌های رهبر آپو آشنا می‌شود. در پی توطئه‌ی بین‌المللی‌ علیه رهبر آپو، نقش مهم و مؤثری در سازمان‌دهی خلق و پیشاهنگی برای تظاهرات جهت محکوم نمودن این توطئه و صیانت از رهبر آپو ایفا کرد. وضع موجود را تحمل نکرد و همان سال در راستای ارتقا مبارزه و ایستادگی در برابر دشمنان خلق و میهن، به صفوف جنبش آپویی ملحق شد.

رفیق دلبرین مدتی در مناطق خنیره و خاکورک به فعالیت پرداخت، تجربه کسب نمود و با مطالعه و تدقیق و تعمق هرچه بیشتر در اندیشه‌های رهبر آپو، خود را به سطح گریلایی زبده و تأثیرگذارتر رساند. سال ۲۰۰۴ در جریان تأسیس حزب حیات آزاد کوردستان پیشاهنگی نمود. بعدازآن نیز همچون فرمانده‌ای لایق و جسور، جهت روشنگری و سازمان‌دهی اقشار مختلف مردم، راهی شرق کوردستان شد. علی‌رغم تمامی مخاطرات، دسیسه‌ها و جنگ ویژه‌ی نظام ستم و سرکوب، در بسیاری از مناطق ازجمله‌؛ مهاباد، پیرانشهر، ارومیه و شنو، با روحیه‌‌ای انقلابی و مملو از عشق به میهن و مردم، مبارزه موفق و مؤثری را به انجام رساند و دستاوردهای زیادی را برای جنبش آزادی‌خواهی و خلقمان به ارمغان آورد. رفیق دلبرین سرانجام در ۲۴/۶/۲۰۰۵ در دهستان «دشت‌ بیل» از توابع شهرستان شنو، در کمین شمار زیادی از نیروهای نظامی و مزدوران حکومت افتاد و در جریان درگیری‌ِ شدیدی که به وقوع پیوست، بعد از مقاومتی حماسی به شهادت رسید.

شهید سیوان بیستون متولد سال ۱۹۸۱ در شهر کرماشان است، ایشان بعد از آشنایی با جنبش‌ آزادی‌خواهی خلق کُرد و اندیشه‌های رهبر آپو، در سال ۱۹۹۸ به صفوف مبارزه آزادی‌خواهی پیوست. مبارزی مصمم، متین و متواضع بود که در هر شرایط و مکانی وظایف انقلابی خود را به‌نحو احسن به انجام رساند. در بسیاری از عرصه‌ها‌ی مبارزاتی و در مناطق مختلفی از کُردستان عملکرد و کارنامه‌ای موفق و مؤثر از خویش به یادگار گذاشت. این فرمانده‌ی جوان و جنگاور نستوه، سال ۲۰۰۶ و در جریان درگیری با نیروهای رژیم فاشیست و اشغالگر ترکیه در منطقه‌ زاپ، بعد از چند روز مقاومت حماسی و باشکوه به شهادت رسید.

شهید زاهد حسامی با نام سازمانی «شاهو دجله» نیز سال ۱۹۸۰ در شهر جوانرود چشم به جهان گشود. سال ۱۹۹۹ در جریان قیام باشکوه و حماسی خلق کُرد در شرق کُردستان، نقش پیشاهنگی را ایفا نمود. همان سال به صفوف گریلاهای آزادی پیوست. جوانی روشنفکر و خلاق بود که به درکی عمیق از افکار و اندیشه‌های رهبر آپو رسیده و بدون‌وقفه جهت عملی نمودن آن در تلاش و تکاپو بود. در بسیاری از عرصه‌های مبارزاتی به‌ویژه در عرصه‌ی مطبوعات و کار روزنامه‌نگاری حضوری پُرشور و فعال داشت. وی یکی از اولین رفقای مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) بود. شهید شاهو روشنفکر، روزنامه‌نگار و رزمنده‌ای آپویی بود که به دلیل جدیت در کار و فعالیت مستمر، بارها از سوی حزب و رفقایش مورد تقدیر قرارگرفت. رفیق شاهو دجله‌ نیز در سال ۲۰۰۶ و در جریان درگیری با ارتش اشغالگر ترکیه در منطقه‌ زاپ بعد از چندین روز نبرد و مقاومت تاریخی همراه با ۶ تن از رفقای دیگرش به شهادت رسیدند.

رفیق آریوان نیز اهل بوکان، جوانی خونگرم و بسیار میهن‌دوست و دوستدار مردم بود که با درک اشغالگری نظام حاکم ایران و وضعیت نابسامان جامعه و درک صحیح مسئله‌ی کورد، راه کوهستان‌های سرکش کوردستان را با هدف ادامه‌ی مبارزات بر خط شهدای پیشاهنگ مانند عاکیف مامو زاگرس، دلیر بوکان و دلگش و آراس در پیش گرفت. اصرار رفیق آریوان بر مبارزات، سبب پیشرفت وی در مدت کوتاهی شد و سنگ‌بنای آزادیخواهی و پیشاهنگی انقلابی را بسیار محکم بنیان نهاد. او بسیار دلسوزانه و فداکارانه مبارزه کرد و با نظم در کارها شناخته می‌شد. وی در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ در جریان حمله هوایی ارتش اشغالگر ترکیه در منطقه شارباژیر از توابع سلیمانیه به شهادت رسید.

بار دیگر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی رفقا «دلبرین ماکو»، «شاهو دجله»، «سیوان بیستون»، «آریوان شورشگر» و تمامی شهدای راه آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی، عهد می‌بندیم که با تکیه‌بر میراث گران‌بها و لبریز از معنویاتِ این شهدا، تا تحقق اهداف و آرمان‌هایشان که همانا استقرار جامعه‌ای آزاد و دمکراتیک است به مبارزه ادامه دهیم؛ همچنین از تمامی آحاد خلقمان به‌ويژه جوانان و زنان، دعوت می‌کنیم که با پیوستن به صفوف مبارزه و اصرار بر خط‌مشی شهدا، یاد و خاطره‌ی آن‌ها را به‌ بهترین نحو گرامی بدارند.

مشخصات شهیدان:

نام و نام خانوادگی: محمد لطیف امیری

نام سازمانی: دلبرین ماکو

نام مادر: جَیران

نام پدر: عمرخان

تاریخ و محل تولد: ۱۹۸۱ ماکو

تاریخ و محل ملحق‌شدن: ۱۹۹۹ کَلارَش

تاریخ و محل شهادت: ۲۴/۶/۲۰۰۵ شنو

**** ****

مشخصات شهید:

نام و نام خانوادگی: زاهد حسامی

نام سازمانی: شاهو دجله

تاریخ و محل تولد: ۱۹۸۰ جوانرود

نام مادر: بدریه

نام پدر: مظهر

تاریخ ملحق شدن: ۱۹۹۹

تاریخ و محل شهادت: ۲۴/۶/۲۰۰۶ زاپ

**** ****

مشخصات شهید:

نام و نام خانوادگی: محمد‌علی سیدی

نام سازمانی: سیوان بیستون

تاریخ و محل تولد: ۱۹۸۱ کرماشان

نام مادر: امینه

نام پدر: محمد

تاریخ ملحق شدن: ۱۹۸۸

تاریخ و محل شهادت: ۲۴/۶/۲۰۰۶ زاپ

**** ****

مشخصات شهید:

نام و نام خانوادگی: ریبوار قلی‌زاده

نام سازمانی: آریوان شورشگیر

متولد بوکان

شهادت: ۲۵/۶/۲۰۲۰ – شارباژیر باشور کوردستان»