مبارز پیشرو مقاومت تپه آمدیه: وَلات دالاهو

ولات دالاهو که عملیات‌های خلاقانه زیادی از تک‌تیراندازی گرفته تا تاکتیک‌های سابوتاژ و نفوذی را در برابر حملات دولت ترکیه به مناطق حفاظتی مدیا انجام داد، به مبارزان اصلی مقاومت تپه آمدیه تبدیل شد.

شهید وَلات دالاهو (پوریا عرفانی)

ولات در زندگی انقلابی خود سخنان رهبر آپو را مبنا قرار داد که «از جوانی شروع کردیم، با جوانی پیروز می‌شویم» و این راه را تا شهادتش پیمود. او با نشان دادن موضعی سرکش مانند علی چیچک به نماد جوانان دوره تبدیل شد.

آیا کوردستان که در ۲۴ جولای ۱۹۲۳ توسط اشغالگران با معاهده لوزان تقسیم شد، این سرنوشت را خواهد پذیرفت؟ یا توافق روی کاغذ با چند حرف، کوردستان را به چهار بخش تقسیم می‌کند؟ با وجود اینکه کوردستان به اجبار به چهار بخش تقسیم شد، آنها نتوانستند سرزمین، مردم و فرهنگ آن را جدا کنند. زیرا رشته کوه زاگرس که کوردستان را به هم وصل می‌کند کافی است تا به اشغالگران بگوید که نمی‌توانند من را تقسیم کنند. مردمی که در یک سرزمین و فرهنگ بزرگ شده‌اند خواهند گفت که هرگز اتحاد و همبستگی خود را از دست نخواهند داد و مبارزه خواهند کرد. به همین دلیل تا به امروز مبارزات، مقاومت‌ها و جنگ‌های بی‌نظیری در سراسر کوردستان رخ داده است. مردم روژهلات نیز در این مبارزه هزینه سنگینی پرداختند. مردمی که هرگز دست از مقاومت برنداشتند، با ظهور رهبری تجدید امید کردند و در راه آزادی در کنار فرزندان خود ایستادند.

پوریا عرفانی در خانواده‌ای میهن‌دوست در کرماشان، شهر باستانی روژهلات کوردستان به دنیا آمد. او از دوران کودکی با جنبش آزادی کورد آشنا شد زیرا خانواده‌اش آزادی را در پ‌ک‌ک می‌دیدند و میهن‌دوست بودند. پوریا عرفانی که از ظلم و ستم دولت ایران به کوردها آگاه بود، داستان کاوه آهنگر و ضحاک ظالم را در کودکی از مادرش می‌شنود. او رژیم ایران را به دلیل ظلم و ستم بر مردم کورد، ضحاک این دوره می‌داند. وقتی پوریا عرفانی به مدرسه دولتی می‌رود، می‌بیند که رژیم جوانان را به جاسوس تبدیل می‌کند و این عصبانیت او را نسبت به رژیم بیشتر می‌کند. پوریا عرفانی که در جستجو است، از پیوستن برادرش به صفوف گریلا بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شروع به رویای پیوستن به صفوف گریلاها می‌کند.

او کاملا خود را وقف مبارزه می‌کند

پوریا در خصوص حضور برادرش در جنبش آزادی کوردستان چنین می‌گوید: «برادرم هرگز نپذیرفت که کوردستان اشغال شود، بنابراین این راه را انتخاب کرد، بنابراین معتقدم درست‌ترین و بهترین راه همان راهی است که او پذیرفته است. یعنی صادقانه‌ترین و آزادترین زندگی در پ‌ک‌ک است.»

به این ترتیب پوریا عرفانی نیز اندکی پس از پیوستن برادرش به کوه‌های کوردستان روی آورد و در سال ۲۰۱۶ به صفوف گریلاها پیوست. نام ولات دالاهو را به این دلیل انتخاب کرد که از کودکی عاشق میهنش بود. رفیق ولات با انرژی جوانی‌اش در هر زمینه‌ای که در آن بود، این انرژی را به زندگی، آموزش و تمام کارهایش می‌افزاید. ولات خود را کاملاً وقف مبارزه می‌کند و تلاش می‌کند تا مبارزه خود را هر لحظه گسترش دهد. به همین دلیل مدام خود را آموزش می‌دهد و پیشرفت می‌کند. او به عنوان یک گریلای جوان، مهارت‌های نظامی خود را عمیق‌تر می‌کند و به یک تک‌تیرانداز فعال تبدیل می‌شود تا فعالانه با دشمن بجنگد.

ولات که با پیوستن به صفوف گریلایی بسیار تحت تأثیر روابط رفاقتی قرار گرفته بود، به همین ترتیب با احترام و عشق به همه رفقایش نزدیک می‌شود. زندگی پ‌ک‌ک به قدری اشتراکی است که هیچ تفاوتی بین رفقای قدیمی و جدید، بین جوان و پیر و بین مبارزان و فرماندهان وجود ندارد. همه با همه با احترام یکسان رفتار می‌کنند، زندگی مشترک و اهداف یکسانی دارند. این مهم بر روی رفیق ولات تأثیر زیادی می‌گذارد و مشارکت او را بیشتر تقویت می‌کند. گریلا ولات پس از فعالیت در زمینه‌های مختلف، می‌خواهد در مقاومت در برابر حملات اشغالگرانه ارتش ترکیه استعمارگر علیه مناطق حفاظتی مدیا شرکت کند. به همین دلیل در سال ۲۰۲۲ با شور و شوق و روحیه فراوان به مناطق حفاظتی مدیا می‌رود. با همان انرژی جوانی روند جدیدی را آغاز می‌کند.

او شبانه‌روز به رفقایش آموزش می‌دهد تا در تاکتیک‌ها و سلاح‌های آن دوره تخصص پیدا کنند. او آنقدر به سلاحش وابسته است که انگار بخشی از زندگی‌اش است. البته در جایی که عشق وجود دارد، موفقیت اجتناب‌ناپذیر است. رفیق وات با این مواضع عاشقانه و نظامی راه شهید سمکو سرهلدان را ادامه می‌دهد. با افزایش جنگ در منطقه، ولات اصرار دارد که به مقاومت بپیوندد و می‌خواهد به وعده خود برای آزادی کوردستان عمل کند. به همین دلیل او گفت: «من قول داده‌ام و حزب ما از ما می‌خواهد که در این جریان فداکارانه شرکت کنیم. به همین دلیل است که من یک بار دیگر قولم را تکرار می‌کنم. من برای یک مشارکت فداکارانه تا آخر آماده هستم.» بر همین اساس به تیم‌های حرکتی می‌پیوندد و به منطقه مقاومت تپه آمدیه یکی از مناطقی که جنگ در آن شدیدتر است می‌رود.

او مبارز پیشرو مقاومت تپه آمدیه شد

ولات که فداکارانه در تیم‌های حرکتی شرکت کرد، می‌دانست چگونه موضع‌گیری کند و از خود در برابر حملات دولت ترکیه محافظت کند. اما او نه تنها از خود محافظت می‌کند، بلکه با عملیات‌های قدرتمندانه ضربات سنگینی به دشمن وارد می‌کند. او در مواقع لزوم تک‌تیراندازی‌ها را سازماندهی می‌کند، موضع‌گیری می‌کند و در مواقع لزوم عملیات می‌کند. با وجود شعله‌ور شدن آتش انتقام و هیجان در دلش، با خونسردی و شجاعت خود به رفقایش نیرو می‌بخشد.

در تپه آمدیه، جایی که دولت ترکیه با وجود تمام تکنیک‌ها و سلاح‌های شیمیایی که استفاده می‌کرد نتوانست مقاومت را در هم بشکند، رفیق ولات و رفیقش نیروانا با عملیاتی که با هم انجام دادند ضربات مؤثری به دشمن وارد کردند. وَلات دالاهو با رهبری بسیاری از عملیات‌های خلاقانه، از تک‌تیراندازی گرفته تا تاکتیک‌های سابوتاژ و نفوذ، به وعده‌های خود عمل می‌کند. ولات، مبارز پیشرو در مقاومت تپه آمدیه، در ۲۲ اوت ۲۰۲۲ با سربازان دشمن درگیر شد. در این درگیری که ده‌ها سرباز دشمن کشته شدند، او و رفیقش نیروانا تا آخرین گلوله جنگیدند و به کاروان شهدا پیوستند. تا زمانی که قهرمانانی چون رفیق ولات در کوردستان وجود دارند، طوفان‌های انتقام متوقف نخواهد شد.