تصویر

سوزدار دِرک: موضع ما نسبت به هر حمله‌ای روشن خواهد بود

سوزدار دِرک، عضو فرماندهی کل ی‌پ‌ژ-ق‌س‌د گفت: «ما در برابر هیچ حمله‌ای علیه جامعه و منطقه خود بی‌تفاوت نخواهیم ماند. ما فقط باید به مردم خود اعتماد کنیم.»

چهارمین همایش نیروهای یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ)

سوزدار دِرک، عضو فرماندهی کل ی‌پ‌ژ-ق‌س‌د گفت: «ما در برابر هیچ حمله‌ای علیه جامعه و منطقه خود بی‌تفاوت نخواهیم ماند. ما فقط باید به مردم خود اعتماد کنیم.»

سوزدار دِرک، عضو فرماندهی کل ی‌پ‌ژ-ق‌س‌د، ارزیابی‌هایی را در مورد چهارمین کنفرانس ی‌پ‌ژ به خبرگزاری فرات (ANF) ارائه کرد.

سوزدار دِرک گفت: «ما چهارمین کنفرانس ی‌پ‌ژ را بین ۳۰ ژوئن تا ۲ جولای برگزار کردیم. برگزاری دوره‌ای کنفرانس‌های ی‌پ‌ژ برای ما مهم بود. ما اولین کنفرانس خود را در سال ۲۰۱۳ و دومین کنفرانس خود را به دلیل شدت جنگ با داعش در سال ۲۰۱۹ برگزار کردیم. سومین کنفرانس خود را نیز در سال ۲۰۲۲ برگزار کردیم. ما امسال چهارمین کنفرانس خود را برگزار کردیم. ابتدا این همایش را به رهبر آپو، به همه شهدایی که در همه انقلاب‌های کوردستان و در همه انقلاب‌های خاورمیانه به شهادت رسیدند و به همه شهدایی که در جریان انقلاب ۱۹ جولای به شهادت رسیده‌اند، تقدیم می‌کنم. زیرا تمام کارهایی که امروز انجام می‌دهیم، همایش‌هایی که برگزار می‌کنیم و همه دستاوردهای ما حاصل تلاش آن رفقا است. همچنین، کنفرانس را به همه میهن‌دوستان و همه مردمی که برای آزادی مبارزه می‌کنند، همه زنان، به ویژه همه مادران، تقدیم می‌کنم. زیرا در تمام انقلاب‌ها و مبارزات، مادران بیشترین آسیب را می‌بینند و هزینه آن را می‌پردازند.»

«زندگی آزاد مورد هدف قرار گرفته است»

سوزدار دِرک در ادامه سخنانش این ارزیابی‌ها را انجام داد: «سیستم‌ها و ارتش‌های ایجاد شده توسط قدرت‌های حاکم در خاورمیانه و سراسر جهان امروز همیشه بر اساس تسلیم گرفتن اراده خلق‌ها ایجاد شده‌اند. ما به عنوان ی‌پ‌ژ ابتدا خود را به عنوان یک نیروی دفاعی مسلح سازماندهی کردیم. چون این واقعیت که حملات علیه روژاوا، به‌ویژه در سال‌های اول که هدف مستقیم قرار گرفت، سازماندهی خود را در برابر این حملات در داخل روژاوا ضروری کرد. به‌عنوان یگان‌های مدافع زنان، با چنین نیرویی که زنان را از تمامی مولفه‌های مردمی دربرمی‌گرفت، در این انقلاب ۱۹ جولای نقش‌مند شدیم. به این معنا انقلاب ۱۹ جولای به عنوان انقلاب زنان تعریف شد. بر این اساس، ما چهارمین همایش خود را با شعار "با نیروی زن آزاد از انقلاب زنان و میهن‌مان محافظت خواهیم کرد و آزادی رهبر آپو را تضمین خواهیم کرد" برگزار کردیم. حضور در این کنفرانس قوی بود. برای اولین بار بود که مدت زمان طولانی ۳ روزه برای این امر در نظر گرفتیم. این هم برای ما خیلی مهم بود. این واقعیت که تمامی نهادها و جنبش‌های زنان در شمال و شرق سوریه در این کنفرانس شرکت کردند و نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به اشتراک گذاشتند، برای ما قوت و روحیه بسیار خوبی بود.»

سوزدار دِرک با تاکید بر اینکه آنها جنبشی هستند که سال‌هاست بی‌امان با یک نیروی تروریستی که دشمن بشریت بوده مبارزه می‌کنند، ادامه داد: «ما در حال تجربه دوره‌ای هستیم که لحظه به لحظه در آن تحولات شدید و همچنین حملات شدید وجود دارد. از این حیث، ارزیابی فرآیند و دیدگاه‌های توسعه یافته برای آن بسیار مهم بود. همچنین اتخاذ موضع قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر در برابر فرآیند جاری، ارزیابی صحیح و بهره‌مندی از آن بسیار مهم است. ما قدرتی نیستیم که مدام مورد حمله قرار گیرد و فقط در موقعیتی باشد که از خود محافظت کند. البته ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم به سرزمین کسی یا هیچ مردمی حمله کنیم. با این حال، توانایی دفاع از خود در همه جنبه‌ها و سازماندهی و قوی بودن در برابر انواع حملات نیز مهم است. مهمترین جنبه این امر سازماندهی خود از نظر سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، فلسفی و ایدئولوژیک است و نتیجه‌ای که می‌توانیم از این موضوع بگیریم بسیار مهم است. از سوی دیگر حملات بسیار جدی علیه مردم، زنان، انقلاب و دستاوردهای انقلابی ما وجود دارد. در این انقلاب کسانی که بیشترین تلاش، مبارزه و مقاومت را کردند، زنان و البته خود خلق‌ها بودند. همه مردم ساکن در این سرزمین‌ها، کورد، عرب، آشوری، ترکمن و همه خلق‌های دیگر تلاش زیادی کردند و بهای سنگینی پرداختند. وقتی امروز به آن نگاه می‌کنید، حمله‌ای خشونت‌آمیز علیه نیرویی است که در این سرزمین‌ها بیشترین مقاومت را می‌کند و می‌جنگد. مورد اتهاماتی قرار می‌گیرد که هیچ مبنایی بر حقیقت ندارد. در حال مبارزه با تروریسم، علیه داعش هستید، یعنی از یک طرف با نیرویی که به طرز وحشیانه‌ای به مردم حمله می‌کند می‌جنگید، اما از طرف دیگر متهم به تروریسم هستید. این تعریف کاملا بر ضد مردم است. افکار عمومی جهان نیز باید نسبت به این موضوع حساسیت بالایی داشته باشد. ما به عنوان زنان در برابر این حملات و این گونه سازمان‌ها سازماندهی شده‌ایم و به ایستادگی و مبارزه در برابر آنها ادامه خواهیم داد. ما به مبارزه لازمه ادامه خواهیم داد. چون سرزمین‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، سرزمین این مردم است. ما به سرزمین کسی حمله نکرده‌ایم، حقوق کسی را غصب نکرده‌ایم و زبان و فرهنگ کسی را تحریم نکرده‌ایم. هجمه‌هایی علیه فلسفه زندگی آزاد وجود دارد که سعی می‌شود در این سرزمین‌ها برقرار شود. هیچ کس از بیرون موضع مشخصی نسبت به این حملات ندارد. از این نظر اساس بحث‌های نظامی و سیاسی ما اساسا ایجاد یک سیستم دفاعی قوی را مقتضی می‌گرداند. ما به عنوان یک مردم و به عنوان زنان فقط باید به مردم خود اعتماد کنیم. به همین دلیل، به عنوان ی‌پ‌ژ، آنچه را برای خود مبنایی قرار می‌دهیم و برای خود ضروری می‌دانیم، سازماندهی همه مردم و زنان ماست. ما به عنوان فرزندان این مردم تمام توان خود را برای دفاع از این ارزش‌های ایجاد شده با انقلاب ارائه خواهیم کرد. خون رفقای شهیدمان را بر زمین نمی‌گذاریم. سرزمین‌های اشغالی ما به هر قیمتی که شده آزاد خواهد شد. با این آرمان‌ها و ارزیابی‌ها، کنفرانس ما به نتیجه رسید.»

«نه تنها ارتش، بلکه سازمان ایدئولوژیک و فلسفی نیز رشد خواهد کرد»

سوزدار دِرک با بیان اینکه ی‌پ‌ژ در حال بازسازی است، گفت:

«اولین گام با تصمیم بازسازی به عنوان ی‌پ‌ژ برداشته شد. چون ما مدت‌هاست که در یک جنگ شدید بوده‌ایم. البته جنگ فقط با سلاح صورت نمی‌گیرد. این جنگ جنگی است علیه مردم ما، جوانان، زنان و کل جامعه ما. از این نظر، مهم است که خود را از نظر ایدئولوژیک بیشتر تجهیز کنیم، آموزش آکادمی را تقویت کنیم، از نظر ایدئولوژیک و فلسفی، شناخت تاریخ خود، تاریخ مردم، سرزمین، زندگی آزاد و فرهنگ خود را در آکادمی‌ها مبنا قرار دهیم، همراه با اینها با موجودیت خود یکی گشته و دشمن اصلی خود را بشناسیم. بررسی، تقویت و تعمیق پیش‌نویس‌های آموزشی ارائه شده در آموزش‌ها مبنا قرار خواهد گرفت. این به زنان امکان می‌دهد تا سازماندهی بیشتری داشته باشند و آگاهی خود را افزایش دهند. علاوه بر این، البته، بازسازی نظامی مهم است. جنگ سختی پیش روی مردم و همه جوامع منطقه است. همه ارتش‌های جهان از فناوری‌های پیشرفته‌ای برخوردار هستند. همه جنگ‌ها در این زمینه در حال توسعه هستند. این جنگ‌ها بسیار وحشیانه در حال توسعه هستند. جوامع، صرف نظر از اینکه سرباز باشند یا غیرنظامی، گناهکار یا بی‌گناه، هدف قرار می‌گیرند. انواع روش‌ها استفاده می‌شود. در مقابل این باید سازمانی ایجاد شود. مهم این است که خود را به صورت حرفه‌ای در برابر این روش‌های جنگی چه از نظر تعداد، چه از نظر آموزش و چه از نظر رشته‌ها پرورش دهیم. از این نظر بحث‌ها و ارزیابی‌های قوی صورت گرفت. ما به عنوان ی‌پ‌ژ روی هر تغییر و تحولی که لازم باشد تمرکز خواهیم کرد. البته نیازی به توضیح همه جزییات این مقوله نیست، اما در مورد نحوه مبارزه و مقاومت به بهترین وجه بحث شد. مجدداً بازنگری در نهادسازی در داخل ی‌پ‌ژ، یعنی با تمام نهادهای آن صورت گرفت. با این حال، ما در سراسر جهان به عنوان یک قدرت نظامی جای خود را گرفته‌ایم. مردم و جوامع ما را شناختند. این انقلاب با چنین سازمانی شناخته شد. بر این اساس فرماندهی و تشکیل ارتش قوی‌تر با همه نهادها از جمله قوانین بین‌المللی حاصل می‌شود.

در کنفرانس خود نیز برنامه‌هایی برای سازماندهی بهتر مردم و زنان انجام دادیم. زیرا می‌دانیم که بزرگترین پیروزی‌ها در جنگ‌ها با آمادگی‌ها و سازماندهی‌های قوی‌تر به دست می‌آید. مردمی که آماده مبارزه باشند، مردمی وفادار به سرزمین خود، مردمی که بتوانند از فرهنگ، زبان و ریشه خود محافظت کنند شکست‌ناپذیر خواهند بود. هدف اصلی ما محافظت از خود و مردممان است. داشتن قدرت دفاع در برابر هرگونه حمله‌ای که ممکن است علیه مردم و زنان انجام شود، مهم است. ما خودمان را به عنوان نیرویی که فقط از سرزمین محافظت می‌کند یا صرفاً از زمین دفاع می‌کند، تعریف نمی‌کنیم. برعکس، ما در برابر انواع حملات، زور و ستم علیه مردم، زنان و زنان جوان، صرف نظر از اینکه در خارج یا درون جامعه باشند، موضع قوی ایدئولوژیکی و نظامی خواهیم داشت. به هر حال این امر به صورت آگاهانه و علمی اتفاق خواهد افتاد. در دوره‌های آینده این اتفاق خواهد افتاد. ما در برابر هرگونه برخورد متقابلی که علیه جامعه و منطقه ما صورت گیرد ساکت و بی‌تفاوت نخواهیم بود. ما حرف بیهوده هم نخواهیم زد. عزم ما در این مسیر روشن است. هر چه از ما خواسته شود عملا و به طور فدائیانه انجام می‌دهیم. ما تا امروز این کار را انجام داده‌ایم و از این به بعد در این مورد کوتاهی نخواهیم کرد. زیرا می‌دانیم که هر جامعه‌ای که شامل پارادایم جامعه دموکراتیک، اکولوژیک و آزادی زنان باشد، در معرض حملات سرمایه‌داران و نظام‌های حاکم قرار خواهد گرفت. در معرض حملات دولت-ملت قرار خواهد گرفت. فقط در معرض حملات سیستم‌های با ذهنیت مرد حاکم که خود را در مرکز می‌بیند قرار می‌گیرد. موضع و مبارزه ما با آنها روشن خواهد بود. ما می‌توانیم با مردم خود و قدرت موجود خود بسیار قوی بجنگیم و از این روند پیروزمندانه بیرون بیاییم. قرن دولت-ملت و ذهنیت‌های دولت‌گرا در حال پایان است. به همین دلیل بار دیگر سعی در ایجاد تفرقه بین مردم دارند. آنها می‌خواهند مردم و اراده آنها را شکست دهند. آنها هر کاری که لازم باشد برای به دست آوردن مجدد قدرت خود انجام می‌دهند. به این معنا، ما معتقدیم که مردم ما نیز از این موضوع آگاه هستند. ما می‌دانیم که آنها در این کارزار‌های سازمان‌یافته شرکت خواهند کرد. به عنوان فرماندهی ی‌پ‌ژ، ما یک بازسازی را پشت سر گذاشتیم. انتخابات داخلی انجام دادیم. برای همه رفقایی که در این مطالعات شرکت می‌کنند آرزوی موفقیت داریم. همه ما به عنوان فدائیان همه مردم ساکن در این سرزمین‌ها به کار و مقاومت خود ادامه خواهیم داد.»