پ‌دک مستقیما از اقدامات دولت ترکیه برای اشغال کرکوک حمایت می‌کند

اردوغان و نژادپرستان ترکیه سیاست اشغال خاک کوردستان را دنبال می‌کنند، حکومت و احزاب سیاسی عراق ساکت‌اند و حزب دموکرات کوردستان نیز حامی مستقیم این توطئه است.

دولت اشغالگر ترکیه همواره سیاست حذف و اشغالگری را بر خلق کورد تحمیل کرده و با بازگشت به میثاق ملی؛ برای تحقق رؤیای حکومت عثمانی تلاش می‌کند. در این راستا هر بار به‌نحوی از خاک و کوردستان و کرکوک حرف می‌زنند و تاکنون نیز آن را به‌عنوان خاک عثمانی نام می‌برند. درحالی که تاریخ صدها ساله عراق و خاورمیانه، کوردستانی‌بودن کرکوک را اثبات کرده است.

تمام مسئولین احزاب نژادپرست ترکیه همواره بر تعلق شهر کرکوک به ترکیه سخن گفته‌اند و پس از همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ در باشور کوردستان؛ این مسئله به‌روشنی به‌میان آمده و بیان گردید. به‌طوری که در سوم اکتبر ۲۰۱۷ دولت باخچه‌لی رئیس حزب فاشیست م‌ه‌پ گفت هر وقت شرایط مناسب باشد؛ پیمان ملی بازسازی می‌شود و پس از استان ۸۱ام ترکیه که دوزجه است؛ استان شماره ۸۲ کرکوک است و استان ۸۳ام ترکیه، موصل است. لذا هیچ چیزی برای گفتن وجود ندارد و هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر این بایستد.

همزمان مارال آکشنر دبیرکل ای‌پارتی فاشیست نیز چندین بار به همین شیوه درباره کرکوک و ترکی‌بودن آن صحبت کرده است.

در سال ۲۰۱۷ و پس از رفراندوم باشور کوردستان، مارال آکشنر حکومت ترکیه را سرزنش می‌کند و می‌گوید به هیچ نحوی اجازه نمی‌دهیم که کرکوک به‌دست غیر ترک بیفتد.

آکشنر همچنین در هفتم اکتبر ۲۰۲۱ سالیاد تاسیس جبهه ترکمانی در کرکوک را تبریک گفته و اظهار می‌دارد: هم‌نژادان ترکم، جشن ملی‌تان را تبریک می‌گویم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

در ماه ۹ سال ۲۰۲۳ و پس از توطئه ترکیه برای برهم‌زدن زندگی مسالمت‌آمیز خلقهای کرکوک، مارال آکشنر پشتیبانی خودش برای ارشد صالحی را دوباره کرد و گفت: کرکوک ترک است و ترک هم می‌ماند.

اردوغان هم به‌عنوان رهبر آک‌پ به‌همان صورت تاکید ذهنیت عثمانی خود بر کرکوک را دوباره کرد. وی در چهارم آوریل ۲۰۱۷ گفت: در کرکوک به‌غیر از پرچم ملی ترکیه، هیچ پرچم دیگری قابل قبول نیست و صاحبان پرچم‌های دیگر باید بدانند که با این کارشان یک شهر ترکیه را تجزیه نموده‌اند.

نیز در ۵ اکتبر ۲۰۱۷ گفت: کوردها در کرکوک در موقعیت اشغالگر هستند و هیچ کس حق ندارد چنین تصور کند که کرکوک یک شهر کوردی است!

پس از آشوب و درگیری‌های اخیر کرکوک که حزب دموکرات کوردستان-بارزانی آن را ایجاد نمود؛ اردوغان گفت: به هاکان فیدان و ابراهیم کالن رئیس میت گفته‌ام که از نزدیک اوضاع کرکوک را زیر نظر بگیرند و نیز با خانواده بارزانی و شخص سودانی صحبت کرده‌ایم و گفته‌ایم که نباید ثبات و امنیت کرکوک برهم بخورد و تحرکاتی که موجب ناامنی در این شهر می‌شوند را باید متوقف کنند. کرکوک سرزمین ترکمان‌ها؛ جغرافیایی است که صدها سال استبا صلح زندگی ادامه دارد وما اجازه نمی‌دهیم ثبات و امنیت این جغرافیا از دست برود!

در برابر این مواضع نژادپرستانه، به‌جای اتخاذ موضع توسط مقامات باشور کوردستان و پ‌دک، آن را بسیار ساده و طبیعی می‌بینند و این نیز نشان‌دهنده این حقیقت است که حزب دموکرات کوردستان و خانواده بارزانی در راستای منافع خود و حفظ آن، در معامله و فروش کرکوک با تاریخی ۲۷۲۳ ساله کوردی را زیر پا می‌گذارند و از یک تاریخچه ۱۰۰ ساله مغول‌ها و عثمانیان دفاع می‌کنند که براساس حذف و نابودی کوردها بنیان گذاشته شده است.