کنفدرالیسم جوامع کوردستان: همه علویان باید با مواضع حسینی در مقابل ظلم قیام کنند

کمیته‌ی خلق و باورمندی‌های کنفدرالیسم جوامع کوردستان به‌مناسبت پایان روزه محرم بیانیه‌ای منتشر کرده و از همه علویان درخواست نمود، تا در مقابل ظلم با مواضع حسینی در مبارزات دموکراتیک جای بگیرند.

کمیته‌ی خلق و باورمندی‌های کنفدرالیسم جوامع کوردستان به مناسبت پایان روزه ی محرم بیانیه ای منتشر کرد. در این بیانیه گفت: " به وسیله ی روزه ی محرم ما میخواهیم به یاد بیاوریم، به وسیله ی مبارزه علیه ظلم که سبب عزاداری محرم شد، باید علویها در مبارزات دموکراتیک شدن ترکیه و مبارزات خلقها به ویژه خلق کورد که مورد قتل عام قرار می گیرد، جای بگیرند. کنفدرالیسم جوامع کوردستان همچنین از همه ی علویها درخواست نمود تا با موضعگیری حسینی در مقابل ظلم قیام کرده و در مبارزات دموکراتیک جای گیرند.

بیانیه کنفدرالیسم جوامع کوردستان به شرح زیر می‌باشد:

 محرم به پایان رسید و مقاومت کربلا با روزه گرفتن به یاد آورده شد

ما امیدوار هستیم روزه ی محرم که برای یادآوری کربلا و حادثه ی عاشورا در ماه عزاداری محرم انجام می‌شود، در کتاب حق نوشته شود.

ما معتقد هستیم که دعا و عبادات مسلمانان شیعه که مقاومت کربلا را به این وسیله به یاد می‌آورند، معنای اسلامی بزرگی دارد. ما امیدوار هستیم که عبادات مسلمانان شیعه که با عزاداری و روزه، شهدای کربلا را به یاد می‌آورند، درپیشگاه حق پذیرفته شود.

ما می‌خواهیم خاطرنشان کنیم، کسانی که مقاومت حضرت حسین در کربلا را با پخش نذری(تسهیم لقمه) ، با روزه و عزاداری و انجام عبادت‌های دیگر و از عمق قلبشان به یاد می‌آورند، از ارزشهای بزرگ انسانی صیانت می‌کنند.

به همین دلیل ما می‌گوییم، الهی روزه ی ۱۲ امامان از علویها پذیرفته شود. حضرت حسین یار، خضر و همکار نیکوکاران باشد. ما، همراه با شهدای کربلا یاد شهدای انقلاب را با احترام گرامی میداریم و عهد خود را با شهدا تکرار میکنیم.

 کربلا در مقابل ظلم، نیروی مقاومت است

علویها مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم در ۱۴۰۰ سال پیش در کربلا را مانند یک ترجیح و انتخاب می‌دانند و با روزه گرفتن، دادن نذری (تسهیم لقمه) و عبادات دیگر، یاد شهدای کربلا را گرامی داشته و دلسوزی و وفاداری خود را نشان می‌دهند. علویها با این موضعگیری خود همزمان صفوف خود را در این برهه زمانی مشخص می‌کنند. مقاومت کربلا که نشان دهنده سنت مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی بشری است، در این دوره نیز برای حقوق، برادری، همزیستی و صلح به خلق ها نیرو می‌دهد. برای جوامع خاورمیانه، مقاومت کربلا در این دوره نیز در مقابل ظالمان و ستمگران و یزیدیان به روح و تفکر مقاومت، نیرو می‌بخشد.

عزیزان؛ روزه ی محرم امسال و پخش نذری عاشورا در میان مباحث گسترده ای انجام شد.  ائتلاف فاشیستی و دیکتاتوری حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی که مانند جنبش یزیدی در عصر حاضر شناخته می‌شوند، علیه زنان، جوانان و خلقها و به ویژه علویها، بسیار بدتر از کربلا برخورد می کند. بنابراین اگر علوی ها در خط کربلا مبارزه نکنند، تفکر دولت اسلامگرای حاکم، در جمخانه‌ها، در روستاها و در هر جایی ظلمی به مانند کربلا بر جامعه علوی تحمیل خواهد نمود.

اقدامات عملی در مدارس تحت عنوان پرورش معنوی دانش آموزان توسط مسئولان مذهبی دولت انجام می‌شود. در روستاها مسجد ساخته و امام تعیین می‌کنند و جمخانه‌ها را محل عبادت علویها نمی‌دانند. جمخانه‌ها را تحت نام وزارت فرهنگ  افتتاح میکنند، اما در اساس با وزارت امور دینی ارتباط دارد. در این دوره نیز کربلا را برای تداوم یزیدیان به کار میبرند.

حضرت حسین معیار مقاومت است

همه این اعمال، دشمنی سنتز ترک اسلامی و تفکر دولت اسلامی حاکم علیه علوی هاست. اگر در مقابل این اعمال و دشمنی‌ها با روش حضرت حسین مقاومتی بزرگ انجام نشود، تراژدی بزرگ در پیش روی علویها خواهد بود.

اگر علویها هزاران سال است در مقابل فشارهای دولت اسلامی حاکم از خود صیانت می‌کنند، از عقاید خود صیانت می‌کنند، فرهنگ خود را با اراده و نیروی خود و با فرصت‌های خود پیش میبرند و به آن ادامه میدهند، به دلیل مقاومتی است که حضرت حسین در کربلا انجام داده و از لحاظ معنوی سرچشمه ی نیرو برای علویهاست. در مقاومت علیه ظالمان، کربلا و حضرت حسین برای علویها معیار است. ما معتقد هستیم که علویها حقوق خود را مطالبه می‌کنند و میخواهند  با حقوق شهروندی برابر و آزادانه زندگی کنند. آنها برای مبارزات دموکراتیک این معیارها را برای خود اساس قرار میدهند. با مبارزات خود وضعیت دموکراتیکی ایجاد می کنند که انکار علویها از بین برود،عبادات علویها پذیرفته شود، در مناطق مقدس آنها دخالت نشود و به دور از ممنوعیت و فشار و با داشتن حق شهروندی برابر، عقاید و باورهای خود را ابراز کنند.

عزیزان 

به مناسبت این روز میخواهیم یادآور شویم که به دلیل مبارزات علیه ظلم که سبب ایجاد عزاداری محرم شد، باید علویها در مبارزات دموکراتیک شدن ترکیه و مبارزات خلقها به ویژه خلق کورد که  حملات پاکسازی کننده علیه آنها وجود دارد، جای بگیرند. ما از همه علویها درخواست می‌نماییم که با موضعگیری حضرت حسین در مقابل ظلم ظالمان به مبارزات دموکراتیک بپیوندند.

به مناسبت محرم ما از همه ی آزادیخواهان و عدالت خواهان درخواست میکنیم تا مبارزات برای دموکراسی را افزایش دهند. اولاً از علویها و همه ی مسلمانان شیعه و همه ی کسانی که به مبارزات انسانی حضرت حسین باور دارند می‌خواهیم، که این مقاومت را درست و به حق ببینند و علیه رژیم سنتز ترک-اسلامی که فاشیست‌ترین رژیم در خاورمیانه است، مبارزات مشترک برای دموکراسی را افزایش دهند.

با این تفکر و احساس ما یک بار دیگر امیدواریم روزه ی ۱۲ امامان همه ی کسانی که شهدای کربلا را به یاد آوردند، سبب دور شدن همه شر و ناپاکی‌ها شود، سبب احقاق حقوق، صلح و برادری شود. ما می‌گوییم الهی، عبادات و خدمات علویها در عزاداری محرم در کتاب حق نوشته شود. در نهایت عزیزان علوی، ما به تمام کسانی که  برای حقوق و آزادی در مقابل ظلم قیام می کنند، با این احساس و تفکر سلام و درود می‌فرستیم.