تصویر

بایک: رهبر آپو از ارزش‌های انسانی در برابر توطئه‌گران دفاع کرد

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج ک در سخنانی درباره توطئه ۹ اکتبر گفت: «رهبر آپو با مقاومت خود در برابر توطئه‌گران از ارزش‌های مردم ما، مردم خاورمیانه و انسانیت دفاع کرد.»

جمیل بایک

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) در سالگرد توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ آغاز شد، ارزیابی‌هایی را برای خبرگزاری فرات (ANF) ارائه کرد.

بایک با یادآوری اینکه اساس توطئه‌ای در شخص رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، با نشست قاهره گذاشته شد، اظهار داشت، در این دیدار هم اعراب و هم کوردها تقسیم شدند. بایک با تاکید بر اینکه نظام مدرنیته سرمایه‌داری بر اساس همین چندپارگی بنا شده است، گفت زمانی که خاورمیانه تکه تکه شد، مردم کورد محروم شدند و حقوق آنها نادیده گرفته شد.

بایک با اشاره به نشست ماه گذشته توسط نهادهای اروپایی، اظهارات زیر را در خصوص مهلت یک ساله دیگر به دولت ترکیه در آن جلسه بیان کرد: «معنای اینکه شورای اروپا یک سال دیگر به دولت ترکیه مهلت داده است اینست که؛ شما می‌توانید به شکنجه رهبر آپو ادامه دهید، اگر می‌خواهید، می‌توانید پ‌ک‌ک را از بین ببرید و کوردها را نابود کنید. تصمیمی که گرفتند در خدمت این هدف است.»

بخش اول مصاحبه جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با خبرگزاری فرات (ANF) به شرح زیر است:

«توطئه بین‌المللی در شخص رهبر آپو علیه مردم کورد، مردم خاورمیانه و بشریت انجام می‌شود. توطئه بین‌المللی ۲۶ سال را پشت سر گذاشته و وارد بیست و هفتمین سال خود می‌شود. در شخص رهبر آپو، مردم ما، مردم خاورمیانه و بشریت مورد ظلم و ستم بزرگی قرار گرفتند. رهبر آپو در برابر این توطئه مقاومتی تاریخی دارد. به همین مناسبت درود و احترام خود را به رهبر آپو تقدیم می‌نمایم. من قول خود را به رهبر آپو تکرار می‌کنم. مقاومتی که در شخص خالد اورال در برابر توطئه بین‌المللی شکل گرفت خط جدیدی از مقاومت را تعیین کرد. نه تنها کادرهای حزب، بلکه مردم کوردستان نیز از این خط پیروی کردند. امروز بشریت نیز در امتداد این خط قرار دارد. این خط مقاومت هر روز بیشتر توسعه می‌یابد، موفق می‌شود و تا امروز ادامه دارد. ظلم، سرکوب و شکنجه بزرگی در شخص رهبر آپو بر مردم ما، مردم خاورمیانه و بشریت انجام شد. به همین دلیل است که رهبر آپو با مقاومت خود ارزش‌های مردم ما، مردم خاورمیانه و انسانیت را پایه‌گذاری و نمایندگی کرد.

توطئه با انزوا ادامه دارد

اگر توطئه علیه رهبر آپو انجام شد، اگر هنوز بر این توطئه پافشاری می‌شود، اگر امروز توطئه با انزوای مطلق ادامه دارد، باید به خوبی دلیل این را بفهمیم. برای اینکه آن را به خوبی درک کنیم، باید رویکرد نظام مدرنیته سرمایه‌داری، نظام اشغالگران، نظام دولت‌ها و حکومت‌ها را درک کنیم. اگر رویکرد آنها نسبت به کوردها را به خوبی درک نکنیم، نمی‌توانیم توطئه بین‌المللی و انزوای کنونی را درک کنیم. اساس این امر در نشست قاهره گذاشته شد. در نشست قاهره سیاستی در مورد خاورمیانه انجام شد. خاورمیانه تقسیم شد، هم اعراب و هم کوردها تقسیم شدند. آنها نظام مدرنیته سرمایه‌داری را از طریق این چندپارگی تأسیس کردند. وقتی این تقسیم‌بندی را در خاورمیانه انجام دادند، مردم کورد را انکار کردند و گفتند که مردم کورد دیگر وجود ندارد. می‌گفتند در سیاست خاورمیانه و سیاست نظام مدرنیته سرمایه‌داری دیگر جایی برای کوردها نیست. به همین دلیل سیاست نسل‌کشی و تخریب را در پیش گرفتند. به همین دلیل کوردها را از سیستمی که توسعه دادند کنار گذاشتند. این یعنی؛ کوردها دیگر هیچ حق و حقوقی ندارند.

از آن زمان سیاست نسل‌کشی اجرا شد. اگر ما این را به خوبی درک نکنیم، نمی‌توانیم قوانین تدوین شده علیه کوردها را درک کنیم. همانطور که مشخص است قوانین بسیاری تصویب شد. به عنوان مثال، طرح اصلاحات شرق، قانون تونجَلی، تَکریری سکون و بسیاری از قوانین مرتبط به تصویب رسید. هدف از همه این قوانین چگونگی حذف کوردها بود. دولت ترکیه در حال حاضر قوانین خود را به عنوان قوانین نسل‌کشی علیه کوردها وضع می‌کند. تنها یک قانون برای کوردها در ترکیه وجود دارد. همه کسانی که به قدرت می‌رسند باید نسل‌کشی کوردها را مبنای خود قرار دهند. صاحبان قدرت باید به سیاست نسل‌کشی خود ادامه دهند و به نتیجه برسند. کسانی که خود را بر اساس این سیاست قرار ندهند هرگز نمی‌توانند به قدرت برسند یا در قدرت بمانند. اگر آنها آک‌پ-م‌ه‌پ را به قدرت رساندند و تضمین کردند که در قدرت باقی بمانند، این برای تکمیل نسل‌کشی کوردها است. به همین دلیل آنها را در قدرت نگه می‌دارند. آک‌پ-م‌ه‌پ حکومت خود را به طور کامل از طریق نسل‌کشی کوردها حفظ می‌کنند.

در نشست قاهره حقوق و قوانین کوردها نادیده گرفته شد

دولت ترکیه بر اساس سیاست نسل‌کشی تأسیس شده است، سیاست بر این اساس انجام می‌شود، به همین دلیل است که آنها هر کاری را که با کوردها انجام می‌دهند حق خود می‌دانند. آنها قتل‌عام کوردها را انجام می‌دهند، همه چیز را ممنوع می‌کنند، آنها را به زندان‌ها می‌اندازند، تلاش خود را بر قتل‌عام و شکنجه در زندان‌ها ادامه می‌دهند، طبیعت کوردها را غارت می‌کنند، آنها را مجبور به مهاجرت می‌کنند، آنها را محق همه اینها می‌دانند. زیرا آنها در حال اجرای سیاست نسل‌کشی علیه کوردها هستند و بر این سیاست اصرار دارند تا نتیجه بگیرند. این واقعیت دولت ترکیه است. دولت ترکیه توسعه توطئه بین‌المللی را فرصتی برای خود می‌دید. وی (دولت ترکیه) گفت: 'من می‌توانم از این فرصت استفاده کنم و به سیاست نسل‌کشی خود علیه کوردها ادامه دهم و به هدفم برسم'. توطئه بین‌المللی نیز به تمام معنا به دولت ترکیه کمک کرد. زیرا سیستم توسعه‌یافته توسط مدرنیته سرمایه‌داری مبتنی بر نسل‌کشی و نابودی کوردها بود. از آنجایی که دولت ترکیه این سیاست را در پیش گرفت، آنها به تمام معنا به دولت ترکیه کمک کردند. آنها به نفع خودشان این کار را می‌کردند. دولت ترکیه نیز با این حمایت می‌خواست به هدف خود برسد.

سیستم امرالی یک سیستم کاملاً نامشروع است، سیستمی که کاملاً توسط گلادیو توسعه یافته است. قوانین گلادیو ۲۶ سال است که در امرالی اجرا می‌شود. هیچ قانونی در آنجا وجود ندارد. زیرا هیچ حقوق و قانونی برای مردم کورد وجود ندارد. با نشست قاهره، کوردها را از حقوق و قانون محروم کردند. مردمی که حقوق و قوانین‌شان غصب شده است و حتی کسانی که از آن مردم حمایت می‌کنند و برای دموکراسی و آزادی آن مردم مبارزه می‌کنند توسط این نیروها مجرم اعلام می‌شوند. به همین دلیل است که مبارزه رهبر آپو و پ‌ک‌ک را علیه خود می‌دانند، آنها را مجرم می‌دانند. به همین دلیل است که آنها بی حد و حصر با رهبر آپو و پ‌ک‌ک دشمنی می‌کنند، به همین دلیل است که هیچ حقوق، قانون و عدالتی را به رسمیت نمی‌شناسند. رهبر آپو در امرالی در شرایط بسیار سخت و ناممکن در مقابل این نظام ایستاد. بنابراین او در مقابل سیستم گلادیو ایستاد. او یک مقاومت تاریخی ایجاد کرد. او ارزش‌های کوردها و انسانیت را نمایندگی و از آنها دفاع کرد. او رویکردی کاملاً بر این اساس داشت. به همین دلیل از خود یک نیروی راه‌حل ساخت. او این کار را برای مردم کورد، مردم خاورمیانه و بشریت انجام داد. او آن را بر اساس چگونگی حل مشکلات آن بنا نهاد.

برای حل این مشکلات چه کسانی توطئه بین‌المللی را انجام دادند، چه کسانی در توطئه شرکت کردند، همه اینها ارزیابی شد. او از این ارزیابی‌ها نتیجه گرفت و خود را مورد نوسازی قرار داد. او خلق کورد را در شخص خود بازآفرینی کرد. به همین دلیل است که او یک پارادایم جدید برای مردم کورد، برای زنان، برای انسانیت ایجاد کرد. او این پارادایم را به مردم کورد، مردم خاورمیانه و بشریت تحویل داد. اینگونه امیدهایشان را زنده کرد. دلیل اصرار آنها بر توطئه و تحمیل انزوا ترس آنها از رهبر آپو است. از عقاید و گفتار او می‌ترسند. زیرا؛ این نه تنها بر سیاست ترکیه بلکه بر سیاست خاورمیانه و جهان نیز تأثیر دارد. بر مردم کورد، خلق‌ها تأثیر می‌گذارد، روحیه می‌دهد، امید می‌دهد و راه‌حل را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که توطئه‌گران، کوردهای خائن و اشغالگران از رهبر آپو می‌ترسند.

مردم کورد واقعیت خانواده بارزانی را دیدند

دولت ترکیه حق امید را نمی‌پذیرد زیرا می‌خواهد مردم کورد را نسل‌کشی کند و همه چیز را به نام کورد و کوردستان از بین ببرد. چون همانطور که گفتم در نشست قاهره مردم کورد را از نظام جهانی محروم و طرد کردند. هیچ حقی به مردم کورد ندادند، گفتند مردم کورد حق زندگی ندارند. آنها سیستم‌های خود را بر این اساس توسعه دادند. دولت ترکیه از طریق این سیستم در لوزان تأسیس شد. به همین دلیل است که دولت ترکیه کوردها و حقوق آنها را نمی‌پذیرد. برای همین است که حق امید رهبر آپو را قبول ندارند. رویکرد رهبر آپو مانند آزمون تورنسل است، واقعیت همه را آشکار می‌کند. مقاومتی که رهبر آپو در امرالی انجام داد، واقعیت همه کوردها را آشکار کرد و از هر نظر نشان داد که خط خیانت و همدستی چیست و خط میهن‌دوستی و انقلابی چیست و همه را به درک رساند. به همین دلیل واقعیت خانواده بارزانی در میان کوردها درک شد.

این یک دستاورد بزرگ برای مردم کورد است. چون مردم کورد تا حالا فکر می‌کردند که این خانواده برای کوردها می‌جنگند. اما معلوم شد که؛ این خانواده بر اساس علایقشان بنا شده است. به همین دلیل با قرار گرفتن در کنار دشمنان خلق کورد با کوردها مخالفت می‌کنند. رهبری نه تنها خائنان کورد را افشا کرد، بلکه واقعیت کسانی را که می‌گویند سوسیالیست، دمکرات، روشنفکر، آزادی‌خواه، دموکراسی‌خواه و مخالف فاشیسم و ​​نسل‌کشی هستند، آشکار کرد. مشخص شده است که چه کسی واقعاً این ارزش‌ها را می‌پذیرد و چه کسی در زیر آنها پنهان شده است. باز هم دوست کوردها در دنیا کیست، دشمن کیست و با کوردها چه کسی دشمنی می‌کند و چرا، این هم آشکار شده است. چرا که رهبر آپو در طول زندگی خود برای این مبارزه کرد. او افشای خیانت و میهن‌دوستی، مرگ و زندگی در کوردستان را مبنا قرار داد تا مردم کورد بدانند چه کسی دوست و چه کسی دشمن آنها در جهان است. رهبری در تمام زندگی خود توسعه مبارزه را مبنا قرار داد. در این مبارزه، هم رهبر آپو، هم مردم کورد و هم پ‌ک‌ک دردهای زیادی را متحمل شدند و بهای زیادی پرداختند، اما به هدف خود نیز رسیدند.

اروپا محاسبه می‌کند که دولت ترکیه پ‌ک‌ک را نابود خواهد کرد

نهادهای اروپایی ماه گذشته نشستی برگزار کردند. در آن جلسه به دولت ترکیه ۱ سال فرصت دادند. در حالی که اروپا در سال ۲۰۱۴ چنین تصمیمی گرفته بود. دادگاهی که رهبر آپو را محاکمه کرد، محاکمه درستی انجام نداد، باید دوباره محاکمه شود. رهبر آپو در امرالی شکنجه می‌شود، تمام حقوقش پایمال شده است. با این حال، شورای اروپا حتی پس از ۱۰ سال تصمیمی نگرفت. چرا تصمیمی نگرفتند، چرا شورای اروپا ۱۰ سال تصمیمات خود را پیگیری نکرد؟ چون دولت ترکیه علیه رهبر آپو، پ‌ک‌ک و کورد آزاد تصمیم گرفته بود و آن تصمیم را عملی کرده بود. این تصمیم «طرح فروپاشی» بود. به عبارت دیگر، این بود که همه چیز را به نام کورد و کوردستان از بین ببرند. این بود که رهبر آپو و پ‌ک‌ک را به طور کامل از بین ببرند. از آنجایی که آنها بر این اساس تصمیم گرفتند، شورای اروپا و نهادهای وابسته به آنها نیز این تصمیم دولت ترکیه را مبنا قرار دادند. آنها منتظر نتیجه این تصمیم بودند.

آنها محاسبه کردند که دولت ترکیه پ‌ک‌ک را منحل کرده و مردم کورد را در معرض نسل‌کشی قرار خواهد داد. وقتی این طرح محقق شود دیگر نیازی به طرح حق امید رهبر آپو وجود ندارد. به همین دلیل به دولت ترکیه نیز کمک کردند. آنها چه در جریان توطئه و چه پس از آن به تمام معنا به دولت ترکیه کمک کردند. زیرا (تاسیس) دولت ترکیه در لوزان با اتحاد لوزان پذیرفته شد. این اتحاد، اتحادی بود که توسط کسانی که در نشست قاهره شرکت کردند، تشکیل شد. آنهایی که خاورمیانه را تجزیه کردند، آنهایی که جایگاهی برای کوردها در خاورمیانه و نظام جهانی قائل نشدند، آنهایی که کوردها را انکار کردند و آنها را از حقوق و قوانین‌شان محروم کردند، تصمیماتشان را در لوزان اجرا کردند. اما وقتی حمایت از رهبر آپو بسیار زیاد شد و پ‌ک‌ک و دوستانش مبارزه کردند، انتظارات اروپا از دولت ترکیه محقق نشد. انحلال پ‌ک‌ک و نسل‌کشی مردم کورد به پایان نرسید، آنها به بن‌بست رسیده بودند و بنابراین باید یک بار دیگر تصمیم خود را مورد بحث قرار می‌دادند.

فاشیسم در مکانی توسعه می‌یابد که دموکراسی و آزادی به کناری انداخته شده باشد

اگر به دولت ترکیه یک سال مهلت دادند، این به درخواست دولت ترکیه بود. زیرا دولت ترکیه به همه می‌گوید که گام‌های زیادی علیه پ‌ک‌ک، علیه مبارزه‌ای که رهبر آپو توسعه داده است، برداشته است و به نابودی و نسل‌کشی می‌انجامد. برای همین یک سال دیگر اجازه گرفتند. به همین دلیل شورای اروپا یک سال دیگر به ترکیه فرصت داد. این یعنی؛ شما می‌توانید به شکنجه رهبر آپو ادامه دهید، اگر می‌خواهید، می‌توانید پ‌ک‌ک را از بین ببرید و کوردها را نابود کنید. تصمیمی که گرفتند در خدمت این هدف است. به عبارت دیگر، اروپا از تصمیم اصلی خود صیانت می‌کند. تصمیمی که دولت ترکیه علیه رهبر آپو، پ‌ک‌ک و کوردها اجرا کرد، تصمیمی است که در نشست قاهره گرفته شد. بر این اساس دولت ترکیه سیاست نسل‌کشی و نابودی را در پیش می‌گیرد. دولت ترکیه نه تنها علیه کوردها نسل‌کشی می‌کند. در ترکیه مردمانی از ملل، عقاید و فرهنگ‌های مختلف زندگی می‌کردند و همگی مورد نسل‌کشی قرار گرفتند. فقط کوردها مانده‌اند و می‌خواهند کوردها را هم از بین ببرند. آنها از همه فرصت‌های ترکیه برای همین منظور استفاده می‌کنند.

مبارزات بسیاری برای دموکراسی و آزادی در تاریخ اروپا شکل گرفته است. در نتیجه این مبارزات، ارزش‌های بسیاری پدید آمد. اروپا اکنون این ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارد. مردم اروپا باید اینها را ببینند و نپذیرند. باید در مقابل این بایستند. باید بگویند ارزش‌هایی را که ما با سال‌ها مبارزه به دست آورده‌ایم نمی‌توانید زیر پا بگذارید، ما صاحب این ارزش‌ها هستیم. آنها باید از ارزش‌های خود محافظت کنند. زیرا اروپا هر روز از این ارزش‌ها فاصله می‌گیرد و آنها را زیر پا می‌گذارد. به همین دلیل است که جنبش‌های فاشیستی در اروپا در حال رشد هستند. زیرا اگر قانون، عدالت، دموکراسی و آزادی را کنار بگذارید، فاشیسم در آنجا رشد خواهد کرد. به همین دلیل است که احزاب فاشیستی امروزه در همه جای اروپا در حال رشد هستند. به همین دلیل است که مردم اروپا که در برابر فاشیسم، در برابر بی‌عدالتی و ظلم می‌ایستند و برای دموکراسی، آزادی، سوسیالیسم و ​​عدالت می‌جنگند، باید این را ببینند.

همان گونه که نظام مدرنیته سرمایه‌داری در شخص رهبر آپو در برابر انسانیت و ارزش‌های انسانی و در برابر دموکراسی، آزادی، عدالت و برابری ایستادگی می‌کند، مبارزه برای دموکراسی، آزادی، عدالت و زندگی برابر باید در سراسر جهان گسترش یابد. اگر نمایندگان نظام مدرنیته سرمایه‌داری در جهان و دولت‌های آن نظام، در مقابل مردم، در برابر زنان، جوانان، کارگران، دهقانان، در برابر نیروهای دموکراسی می‌ایستد و اگر ارزش‌هایی را که در نتیجه سالها مبارزه به دست آورده‌اند پایمال می‌کنند، این نیروها نیز نباید نظاره‌گر آن باشند. آنها باید در برابر این بایستند و از ارزش‌ها و آینده خود محافظت کنند. امروز رهبر آپو مدافع ارزش‌های انسانیت، دموکراسی، سوسیالیسم و ​​آزادی است. بنابراین این نیروها نیز باید از رهبر آپو حمایت کنند. در برابر توطئه و انزوا بایستند، سطح مبارزه برای دموکراسی و آزادی را ارتقاء دهند. برای تامین آزادی جسمانی رهبر آپو باید مبارزه را تشدید کرد.

ادامه دارد...