نقطه کنترل ارتش ترکیه در منطقه تحت نفوذ حزب دمکرات کوردستان

ارتش اشغالگر ترکیه دو ایست بازرسی نظامی در بین روستاهای بازه و بیریزانه و همچنین بین بیریزانه و کانی بلاو در منطقه برواری بالا در آمیدی ایجاد کرده و در حال بازرسی هویت شهروندان است.

حملات اشغالگری

ارتش اشغالگر ترکیه دو ایست بازرسی ایجاد کرد

ارتش اشغالگر ترکیه دو ایست بازرسی نظامی بین روستاهای بازه و بیریزانه و روستاهای بیریزانه و کانی بلاو در منطقه بەرواری بالا در آمیدی که مرز بین دولت مرکزی عراق و منطقه پ‌دک است ایجاد کرده است. در ایست‌های بازرسی هویت شهروندان عبوری بررسی می‌شود. حدود ۲۰۰ متر قبل و بعد از رسیدن به پاسگاه، در سمت راست و چپ موانع آهنی تعبیه شد تا خودروها نتوانند به سرعت حرکت کنند. همچنین پست بازرسی توسط بلوک‌های سیمانی بزرگ در سمت راست و چپ جاده مسدود شده است. دولت اشغالگر ترکیه، سربازان پاسگاه را از پایگاه‌های آن منطقه به این ایست و بازرسی می‌آورند.

تعیین نقطه بازرسی برای اولین بار

ارتش اشغالگر ترکیه اولین تهاجم خود را به باشور کوردستان در ۲۵ می ۱۹۸۳ با نیرویی حدود ۱۰ هزار نفری و با عبور از ۵ کیلومتری منطقه بین زاخو و آمیدی که مرز عراق است آغاز کرد. پس از این حمله، حملات اشغالگران تا امروز ادامه یافته است. اما این اولین بار است که ارتش اشغالگر ترکیه در منطقه‌ای در محدوده مرزهای عراق که تحت کنترل پ‌دک است و حدود ۳۵ کیلومتر با مرزهای جمهوری ترکیه فاصله دارد، پاسگاه ایجاد می‌کند. ارتش اشغالگر ترکیه برای اولین بار با سربازان و تجهیزات نظامی خود یک نقطه نظامی در داخل مرزهای عراق ایجاد کرده و هویت شهروندان عراقی و اقلیم کوردستان را کنترل می‌کند.

از زمان مشخص شدن این وضعیت تاکنون هیچ بیانیه‌ای از سوی حکومت عراق و حزب دموکرات کوردستان منتشر نشده است. این اقدام نارضایتی جدی هم در افکار عمومی عراق و هم در افکار عمومی باشور کوردستان به وجود آورده است.

ارتش اشغالگر ترکیه از شهروندان همکاری می‌خواهد

سربازان اشغالگر ترکیه هویت شهروندان را بررسی می‌کنند و از شهروندان کمک می‌خواهند. مطالبی به شهروندانی که از ایست‌های بازرسی عبور می‌کنند داده می‌شود. با این کار، سربازان اشغالگر ترکیه در حال انجام فعالیت‌های آشکار برای جاسوسی از مردم محلی یا اخراج آنها از منطقه هستند. در حال حاضر ۶۰ درصد مردم محلی به دهوک نقل مکان کرده‌اند و از ایجاد پاسگاه توسط ارتش اشغالگر ترکیه راضی نیستند.

پ‌د‌ک شهروندان را تهدید کرد

به گفته منابع محلی، واحدهای وابسته به حزب دمکرات کوردستان، مردم را تهدید می‌کنند که از فعالیت ارتش ترکیه در منطقه صحبت نکنند.

همچنین منطقه جنگلی در حومه روستای درگل در همین منطقه توسط ارتش اشغالگر ترکیه در آتش سوخت. آتش سوزی در این منطقه از روز گذشته ادامه دارد.