جشنواره فرهنگ کوردی به پایان رسید: با تمام قوا برای کسب موقعیت و آزادی بسیج شویم!

در حالی که مطالبات برای کسب موقعیت کوردستان و آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اثر خود را در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی که ده‌ها هزار کوردستانی در آن شرکت کرده بودند، بر جای گذاشت، فراخوان‌هایی برای افزایش مبارزه علیه انزوا مطرح شد.

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی که بزرگترین و طولانی‌ترین فعالیت فرهنگی کوردستانی‌ها در اروپا است، امسال با شعار «در صدمین سالگرد لوزان راه‌حلی برای مسئله کورد و موقعیتی برای کوردستان» در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد. از ساعات اولیه صبح ده‌ها هزار کوردستانی از کشورهای مختلف مانند آلمان، سوئیس، بلژیک، ایتالیا، اتریش، هلند، سوئد و فرانسه به پارک ریب‌استاک روی آوردند که جشنواره در آنجا برگزار شد.

کوردستانی‌ها با لباس‌های ملی‌شان و در دست گرفتن پرچم‌ها در کانون توجه ساکنین شهر قرار گرفتند. در محوطه جشنواره که شور و شوق فراوانی بر آن حاکم بود، بنر «مطالبه موقعیت و آزادی برای کوردها» بر روی صحنه و صدها عکس از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در محوطه آویخته شد. هزاران نفر از مردمی که عکس‌های افرادی را که در تاریخ‌های مختلف در مبارزات آزادی کوردستان به شهادت رسیده‌اند حمل می‌کردند، مرتباً شعارهایی مانند «زنده باد مقاومت پ‌ک‌ک» و «زندگی بدون رهبر آپو محاله» سر می‌دادند. در محوطه جشنواره که با رنگ‌های نمادین کوردی تزئین شده بود، مراکز اجتماعی دموکراتیک کورد و نهادهای مختلف کوردی غرفه‌هایی را برای ترویج فرهنگ کوردی افتتاح کردند. علاوه بر این، نویسندگان در نمایشگاه‌های کتاب افتتاح شده با خوانندگان‌شان دیدار کردند. قابل ذکر است که محوطه جشنواره با محوطه‌های بازار شهرهای کوردستان مقایسه شد.

این جشنواره که با درخواست "در صدمین سالگرد لوزان راه‌حلی برای مسئله کورد و موقعیتی برای کوردستان" برگزار شد، به اَوین گویی، میر پرور و عبدالرحمن قزل که در پاریس به قتل رسیدند، تقدیم شد.

این جشنواره پس از یک دقیقه سکوت آغاز شد. برای خوشامدگویی به مردم، انگین سَوَر و زُبیده زُمرُد رؤسای مشترک ک‌ج‌د‌ک-اروپا، رؤسای مشترک KON-MED، اَمینه روکن آک‌چا و کَرَم گوک، سخنگوی جنبش زنان کورد در اروپا، آیتن کاپلان و نمایندگان کنفدراسیون وابسته به KON-MED روی صحنه آمدند و به مردم سلام کردند.

زبیده زمرد: ما مصمم هستیم که رهبری خود را آزاد کنیم

رئیس مشترک زبیده زمرد در اینجا سخنرانی کرد. زمرد با تاکید بر اینکه دولت فاشیست ترکیه در چهار بخش کوردستان کوردها را قتل‌عام می‌کند، گفت: ذهنیتی که صد سال است مردم ما را قتل‌عام کرده است، منتظر انجام قتل‌عام‌های جدید است. با این حال، مردم کورد مصمم هستند تا در صدمین سالگرد لوزان، آزادی و موقعیت خود را بازیابند. انزوای علیه رهبر آپو در امرالی مورد قبول مردم ما نخواهد بود. مردم ما در آزادی (فیزیکی) رهبر خود مصمم هستند. اگر انزوای علیه رهبری را نشکنیم، دولت ترکیه به کشتار ما در همه نقاط به ویژه روژآوا ادامه خواهد داد. زیرا رویکرد به رهبر آپو، رویکرد به مردم ما نیز هست. به همین دلیل ما مصمم هستیم که رهبر خود را آزاد کنیم.

سَوَر: ما با تمام قدرت‌مان برای کسب موقعیت کوردستان و آزادی اوجالان در میدان‌ها خواهیم بود

اَنگین سَوَر از سوی دیگر با بیان اینکه در صدمین سالگرد پیمان لوزان، خواست مردم کورد برای کسب موقعیت با شدت بیشتری خود را نشان داد و تاکید کرد که سیاست کوردی همراه با مردم همه امکانات را برای کسب موقعیت برای کوردستان بسیج خواهد کرد. سور با اشاره به اینکه انزوای بی‌وقفه در امرالی جنایتی بزرگ علیه بشریت است، گفت: تعمیق اسارت ۲۵ ساله عبدالله اوجالان نشانه طراحی سیاست‌های قتل‌عام جدید برای مردم کورد است. سور با تاکید بر اینکه کوردها در همه عرصه‌ها با دستور کار آزادی برای عبدالله اوجالان و موقعیت برای کوردستان خواهند بود، از نهادها و کشورهای مربوطه بین‌المللی خواست سیاست‌های ریاکارانه خود را کنار بگذارند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

آیتن کاپلان، سخنگوی جنبش زنان کورد در اروپا، سخنرانی خود را به زبان آلمانی ایراد کرد. آیتن کاپلان به انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توجه کرد و سپس آرماند زورن، معاون فدرال حزب سوسیال دموکرات، سخنرانی کرد.

در این جشنواره پیام‌های ارسالی نمایندگان جشنواره فرهنگ کوردی، کنستانتین وکر، موسیقیدان آلمانی و الفریده یلینک، برنده جایزه نوبل اتریشی، قرائت شد.

این جشنواره با کنسرت گروه موسیقی هلال زرین (Kevana Zêrîn) ادامه یافت و کلیپی از تاریخچه ۳۰ ساله جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی پخش شد. کنسرت گروه موسیقی عربی گوکسَل و گروه موسیقی آنسامبل با قرائت پیام مکتوب کنفدرالیسم جواحع کوردستان (ک‌ج‌ک) دنبال شد. هنرمند ژاله سنه‌ای از روژهلات کوردستان نیز روی صحنه رفت.

بَردان اوزتورک: مردم کورد با وجود نسل‌کشی، خواستار موقعیت هستند

بَردان اوزتورک، رئیس مشترک کنگره جامعه دموکراتیک (ک‌ج‌د) و معاون حزب چپ سبز استان آمد نیز که در جشنواره شرکت کرده بود، ضمن خوشامدگویی به جمعیت، یاد اوین گویی، عبدالرحمن قزل و میر پرور را که در دومین قتل‌عام پاریس به شهادت رسیدند، گرامی داشت.

اوزتورک با بیان اینکه جشنواره‌ای که در صدمین سالگرد لوزان برگزار می‌شود، معنای تاریخی دارد، گفت: «لوزان صدمین سالگرد خود را به پایان رساند. ۱۰۰ سال پیش قدرت‌های بین‌المللی کوردستان را تقسیم کردند. آنها آینده مردم کورد را به انصاف کشورهای ترکیه، ایران، عراق و سوریه واگذار کردند. آن دولت‌ها سیاست‌های پلید و نسل‌کشی را برای آسیمیلاسیون و نابودی مردم کورد انجام دادند. ۱۰۰ سال گذشت؛ در هر چهار بخش مردم کورد با هویت و فرهنگ خود پابرجاست. علیرغم همه قتل‌عام‌ها، امروز قد علم کرده و خواستار موقعیتی برای خود است.

"عبدالله اوجالان اراده‌ای است که نماینده میلیون‌ها نفر است"

اوزتورک با بیان اینکه معاهده لوزان که کوردستان را تقسیم کرد، امروز نیز ادامه دارد، گفت: این کشورها با قدرت گرفتن از معاهده لوزان، انزوای سنگینی بر آقای عبدالله اوجالان اعمال می‌کنند. انزوای جاری علیه عبدالله اوجالان با مشارکت کشورهای اروپایی و آمریکا ادامه دارد. با این انزوا قرار است اراده مردم کورد در شخص عبدالله اوجالان تسخیر شود. به این ترتیب می‌خواهند کوردها را در قرن جدید بدون موقعیت و جایگاه رها کنند. آقای عبدالله اوجالان یک فرد نیست. وی اراده‌ای است که نماینده میلیون‌ها نفر است. علاوه بر این، او با فلسفه‌ای که توسعه داد، امید بزرگی برای خلق‌های خاورمیانه شد. با این انزوا قرار است امید خلق‌ها به آزادی از بین برود.

"اپوزیسیون در رابطه با موضوع انزوای امرالی ریاکارانه عمل می‌کند"

اوزتورک اپوزیسیون را که مدعی حقوق بشر و دموکراسی ترکیه است، بخاطر رویکردش در برابر انزوای بی‌وقفه در امرالی آن را ریاکار خواند و گفت: «۳۰ ماه است که از آقای عبدالله اوجالان خبری نداریم. ما این را قبول نداریم. اپوزیسیون علیه حکومت خودکامه حزب عدالت و توسعه- حزب حرکت ملیت‌گرا از قانون و حقوق بشر می‌گوید. مطالبه دموکراسی می‌کند. اما چشمانتان به آن طرف دیگر بسته است. شما انزوا را نمی‌بینید. با ادامه انزوا، مسئله کوردها عمیق‌تر می‌شود. در مقابل این، مبارزه تشدید خواهد شد.۸-۹ سال گفتید جنگ. جنگ علیه چی؟ گفتید جنگ علیه مطالبه زندگی مشترک، دموکراسی و قانون! رهبر خلق کورد و مردم کورد خواستار زندگی برابر و آزاد هستند. ما سیاست‌های پلید و قتل‌عام شما را نمی‌پذیریم. ما بر (تحقق) زندگی آزاد اصرار داریم.

"ما کوردی بی‌نام و نشان را نمی‌پذیریم، ما در مورد کسب موقعیت مصمم هستیم"

اوزتورک با اشاره به اینکه دولت ترکیه و دولت حزب عدالت و توسعه خواهان یک نوع کورد بی روح هستند که خواستار حقوق و قانون نباشد و تلاش می‌کنند کوردهای مطلوب و مناسب برای این کار ایجاد کنند، گفت: ما کورد بودن را فقط به نام قبول نداریم. کورد بودن بدون زبان و فرهنگ ما ارزشی ندارد. ما زندگی بدون حقوق، فرهنگ و موقعیت را نمی‌پذیریم. کسانی که می‌خواهند ما را بی‌روح و صرفا یک نام بدانند، نگاهی به تاریخ ما بیندازند. به میراثی که قاضی محمد، شیخ سعید، لیلا قاسم، آرین میرکان برای ما بجا گذاشته‌اند نگاه کنید. آنها هرگز بی‌شرفی را نپذیرفتند. مردم ما بی‌‌شرفی‌ای که امروز تحمیل می‌شود را نخواهند ‌پذیرفت.

اوزتورک با اشاره به اینکه بحران اقتصادی در ترکیه عمیق‌تر شده و قدرت خرید مردم روز به روز کاهش می‌یابد، تاکید کرد: علت این بحران سیاست‌های جنگی است و اپوزیسیونی که مخالف این سیاست‌ها نیستند نیز در این امر شریک است.

ما این قدرت را داریم که سکوت بین‌المللی را بشکنیم

اوزتورک با تاکید بر اینکه سکوت کمیته پیشگیری از شکنجه و شورای اروپا در برابر انزوای علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به معنای تایید انزوا است، گفت: شکنجه در امرالی ادامه دارد. صدایی از آنها درنمی‌آید. ما مردمی سازمان‌یافته هستیم. ما در همه جا مردمی سازمان‌یافته هستیم، در اروپا، روژآوا، روژهلات. ما سازمانی به اندازه کافی قوی داریم که آنها را مجبور به سخن گفتن و موضع‌گیری کنیم. مردم ما صدای خود را از هر سو بلند خواهند کرد. با مبارزه خود این قدرت‌های بین‌المللی را به انجام مسئولیت‌های خود ملزم خواهد کرد. ما باید سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با مبارزه ما را از نفوذ ترکیه خارج کنیم. ما باید مبارزه با این سکوت را افزایش دهیم.

"زندگی با زبان کوردی زیباست"

اوزتورک همچنین به اهمیت زبان کوردی مردم کورد در زندگی روزمره خود اشاره کرد و گفت: ما باید از زبان و فرهنگ خود در برابر همسان‌سازی محافظت کنیم. از زبان خود در زندگی روزمره خود استفاده کنیم. زندگی با کورد و زبان کوردی زیباست. اگر زبان ما از بین برود، تاریخ، فرهنگ و همه چیز ما از بین می‌رود. همه باید ابتدا زبان مادری خود را به فرزندان خود بیاموزند.

فراخوان وکلا برای افزایش مبارزه چند بعدی

در این جشنواره، وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر گونش و محمود شاکار روی صحنه رفتند و حضار را در جریان روند قانونی در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان قرار دادند. عمر گونش به زبان کوردی و محمود شاکار به ترکی اطلاع‌رسانی کردند. وکلا اظهار داشتند: بررسی‌های انجام شده توسط نهادهای بین‌المللی در خصوص عدم اطلاع‌رسانی در ۳۰ ماه گذشته به نتیجه نرسیده است و این وضعیت دیگر قابل ادامه نیست. وکلا از مردم خواستند که در سالگرد توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در ۹ اکتبر، مبارزه خود را برای حمایت از رهبر خود افزایش دهند و به موازات آن مبارزه سیاسی و حقوقی را در تریبون‌های بین‌المللی مطرح کنند.

پس از پایان سخنرانی، جوانان که با شعار «سفر آزادی» به مدت ۵ روز برای آزادی فیزیکی رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان از دورتموند آلمان تا کلن راهپیمایی کردند و به حضار خوش آمد گفتند.

هنرمندان و گروه‌های موسیقی که در اختتامیه جشنواره به روی صحنه رفتند لحظات پرشوری را برای حاضران رقم زدند. این جشنواره که با اجرای کنسرت موزیکال و نمایش گووَند (رقص و پایکوبی کوردی) ادامه داشت، پس از نمایش فعالیت و محصولات مختلف هنری به کار خود پایان داد.