آزار و اذیت پلیس و تهدید زیلان گوموش، عضو انجمن حقوق بشر

تعقیب، آزار و اذیت و تهدید زیلان گوموش، رئیس مشترک انجمن حقوق بشر شعبه ازمیر توسط پلیس محکوم شد.

در ازمیر، انجمن حقوق بشر (انجمن حقوق بشر)، انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD)، انجمن وکلای معاصر (ÇHD) و بنیاد حقوق بشر ترکیه (TİHV) به تعقیب، آزار و تهدید زیلان گوموش، رئیس مشترک انجمن حقوق بشر توسط پلیس واکنش نشان دادند. نمایندگان احزاب و نهادهای سیاسی در شهر نیز در کنفرانس مطبوعاتی که در انجمن حقوق بشر برگزار شد، شرکت کردند.

گولای بیلیچی، مدیر شعبه انجمن حقوق بشر ازمیر اظهار داشت که زیلان گوموش اخیراً به بهانه کارهای انجمن بارها مورد تعقیب و آزار پلیس قرار گرفته است.

گولای بیلیچی اظهار کرد که زیلان گوموش را در مقابل دفتر وکالت، خانه‌اش و حوزه‌های زندگی خصوصی‌اش تحت تعقیب قرار گرفته است، گفت: «او را در وسایل نقلیه عمومی که سوار شد، تعقیب کردند. وقتی پیاده شد در معرض فشار و تهدید قرار گرفت. این آزار و اذیت پلیسی که زیلان گوموش تجربه کرد، به دلیل مبارزات حقوق بشری و فعالیت‌های انجمنی اتفاق می‌افتد. این آزار و اذیت چیزی نیست جز تلاش برای ارعاب و ساکت کردن زنان مدافع حقوق بشر و مبارزات حقوق بشر.»

گولای بیلیچی با تاکید بر اینکه انجمن حقوق بشر از بدو تأسیس تاکنون در بسیاری از مسائل از جمله نقض حقوق، محاکمه عادلانه، صلح، شکنجه در زندان‌ها و مرگ‌های مشکوک دست و پنجه نرم کرده است، اظهار داشت که طی این کار‌ها ۲۳ نفر از اعضا و مدیران انجمن حقوق بشر در جریان قتل‌های "عاملان ناشناس" جان خود را از دست دادند.

گولای بیلیچی با بیان اینکه با وجود همه اینها به مبارزه ادامه می‌دهند، گفت: «فشار و آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر را متوقف کنید. آزار و اذیت پلیس علیه رفیق ما زیلان گوموش باید هر چه زودتر پایان یابد. ما اعلام می‌کنیم که با انجام تحقیقات اداری و قضایی لازم در مورد پلیس، مسئولین را آشکار روند بازجویی و مجازات مسئولان خواهیم بود.»

از سوی دیگر زیلان گوموش اظهار داشت که به دلیل اینکه مدافع حقوق بشر است تحت این فشارها قرار گرفته و از مبارزه عقب‌نشینی نمی‌کند.