بیش از صد هزار زن در سوئیس در حال قیام بودند: مبارزه فمینیستی باید گسترش یابد!

بیش از صد هزار زن به مناسبت اعتصاب زنان فمینیست در سوئیس به خیابان‌ها آمدند و خواهان افزایش مبارزه با سیاست‌های تبعیض‌آمیز جاری در این کشور شدند.

اعتصاب زنان فمینیست در سوئیس

زنان ساکن سوئیس در بسیاری از شهرها، به ویژه برن، لوزان، ژنو، دلمونت، نوشاتل و فریبورگ، در چارچوب اعتصاب سنتی زنان فمینیست ۱۴ ژوئن به خیابان‌ها آمدند. در حالی که بیش از صد هزار زن در سراسر کشور در تظاهراتی که تحت رهبری اتحادیه‌های کارگری و تشکل‌های زنان برگزار شده بود، شرکت کردند، دستمزد برابر، بازنشستگی معقول و حداقل دستمزد در کانون مطالبات قرار گرفت.

اگرچه نابرابری بین زن و مرد بحث اصلی اعتراضات بود، اما خشم نسبت به تبعیض، خشونت و نظام مردسالاری وجود داشت که زنان در بسیاری از مناطق به دلیل جنسیت خود در معرض آن بودند.

«زنان جنگ نمی‌خواهند»

زنان بار دیگر با هشدار به مقامات نسبت به سیاست‌های تبعیض‌آمیز، به جنگ‌هایی که در بسیاری از مراکز دنیا روی می‌دهد توجه کردند و این پیام را دادند که «زنان جنگ نمی‌خواهند». زنان در سخنان خود در این راهپیمایی‌ها با اشاره به اینکه نظام مردسالار در مرکز سیاست‌های جنسیت‌گرا قرار دارد، تاکید کردند که فمینیسم امیدی برای آینده است.

با وجود گذشت زمان از اعتصاب سراسری زنان که در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ با شرکت بیش از نیم میلیون زن برگزار شد، خاطرنشان شد که سیاست‌های تبعیض‌آمیز همچنان در بسیاری از عرصه‌ها در کشور ادامه دارد و تاکید شد که زنان هرگز دست از مبارزه بر نمی‌دارند.

در تظاهراتی که در بسیاری از شهرها برگزار شد، توجه به افزایش احساسات ضد مهاجرتی و افزایش سیاست‌های دست راستی در اروپا جلب شد و خاطرنشان شد که مبارزه فمینیستی علیه این سیاست‌ها باید بیشتر شود.

زنان کورد: مقاومت آزاد می‌سازد

زنان کورد نیز با رنگ‌های خودویژه‌شان در این تظاهرات شرکت کردند که زنان مهاجر از همه اقشار نیز در آن شرکت داشتند. در تظاهراتی که در برخی شهرها برگزار شد، سخنرانی‌هایی نیز از طرف جنبش زنان کورد در سوئیس انجام شد.

در سخنانی که از طرف جنبش زنان کورد در سوئیس ایراد شد، به اهمیت مبارزه زنان سوئیسی برای حقوق اشاره شد و گفته شد: «ما پیامدهای مستقیم جنگ، ویرانی و قدرت را نه تنها در محل کار و علیه بدن‌مان، بلکه در محیط‌زیست و طبیعت ما در سراسر جهان احساس می‌کنیم. ما به عنوان زنان کورد در سوئیس هنوز در خیابان هستیم و امروز در اینجا با شما در اعتصاب هستیم. جنگ‌ها، استثمار و تبعید ما را در سراسر جهان پراکنده کرد، اما ما هرگز از مبارزه دست برنداشتیم.»

در این سخنان به مفهوم و اهمیت شعار «ژن، ژیان، آزادی» در سراسر جهان پرداخته شد و تاکید شد که همبستگی زنان در هر زمینه‌ای گسترش یابد. زنان کورد گفتند: «ما با ژن، ژیان، آزادی می‌خواهیم در این مسیر به سوی آزادی مشترک به سوی یک انقلاب زنان  مسالمت‌آمیز بدون نژادپرستی، تبعیض جنسیتی، استثمار و بی‌عدالتی حرکت کنیم» و این پیام را دادند که «مقاومت زنان» آزاد می‌سازد.

برن: مبارزه فمینیستی باید افزایش یابد

آدرس یکی از بزرگترین تظاهراتی که در محدوده اعتصاب زنان فمینیست سازماندهی شد، برن بود. زنان با شعارهای اساسی «همبستگی، فمینیسم و ​​ضد نژادپرستی» در میدان ریشال (Reitschule) تجمع کردند و از آنجا تا جلوی پارلمان فدرال سوئیس راهپیمایی کردند.

در راهپیمایی با حضور بیش از ۳۵ هزار زن، شهر به معنای واقعی کلمه بنفش، رنگ زنان شد و در طول راهپیمایی شعارهایی مانند «اگر زنان متوقف شود، دنیا متوقف می‌شود»، «ما حقوق مساوی برای کار برابر می‌خواهیم»، «زنده باد مبارزه فمینیستی»، «اعتصاب اعتصاب اعتصاب فمینیست» و «علیه فاشیسم و ​​مردسالاری در قیام هستیم» سر داده شد.

ژینا امینی راه را روشن می‌کند

در این راهپیمایی، عکس‌های ژینا امینی که توسط پلیس ایران به قتل رسیده بود حمل می‌شد و شعارهای «ژن، ژیان، آزادی» بطور مکرر سر داده می‌شد.

پس از پایان راهپیمایی تجمعی در مقابل مجلس برگزار شد. در سخنان ایراد شده در اینجا، توجه به سیاست‌های تبعیض‌آمیز زنان در کشور جلب شد و خاطرنشان شد که زنان هرگز دست از مبارزه بر نمی‌دارند. در سخنانی که بر ضرورت مبارزه با نظام مردسالار در هر زمینه‌ای، در خانه، محل کار و مدرسه تاکید شد، بیان شد که مبارزه فمینیستی باید گسترش یابد.