تصویر

پنل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌«خوددفاعی-زنان» در جشنواره فرهنگی زیلان

۱۸مین فستیوال فرهنگی زیلان با شعار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«با ژن ژیان آزادی،‌ به سوی انقلاب زنان» با پنل «خوددفاعی-زنان» در دویسبورگ آغاز شد.

جشنواره زنان زیلان

۱۸مین جشنواره فرهنگی زیلان که از سوی اتحاد زنان کورد در اروپا (ی‌ژ‌ک‌-اروپا) سازماندهی شده است،‌ در شهر دویسبورگ آلمان با شعار ‌«با ژن ژيان آزادی، به سوی انقلاب زنان» آغاز شد.

۱۸مین جشنواره فرهنگی زیلان از سوی زنان کورد در اروپا و آلمان سازماندهی شده است. این مراسم بزرگ هر ساله برگزار می‌شود. جشنواره امسال به کادرهای زن پیشاهنگ که در ماه ژوئن در میان صفوف جنبش آزادی شهید شدند، تقدیم شده است. این جشنواره با پنل «خوددفاعی-زنان» آغاز شد.

نویسنده، مرال شمشک مدیر این پنل بود. فرماندهی یگان‌های مدافع زنان شنگال ‌(‌ی‌ژ‌ش)، هِزا شنگالی. کنشگر کار و کنش‌های زنان،‌ مدیا بوتان. نماینده کژار-اروپا، مریم فتحی  به مثابه سخنرانان در این پنل مشارکت کردند. مدیا بوتان در این پنل سخنرانی کرد و توجه‌ها را به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشت و اشاره کرد که باید هرکسی در هرجایی که زندگی می‌کند،‌ باید برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به کار و کنش بپردازد.

مدیا بوتان یادآور شد که نیروهای دفاعی زنان با روشنایی فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در روژاوا و شنگال ایجاد شدند و این نیروها از تمام انسانیت در مقابل وحشی‌گری، دفاع کردند.

هزا شنگالی کمپین تاژه به نام ‌«علیه قتل‌عام زنان، خوددفاعی زنان» را یاد آور شد و گفت که ایزدیان در شنگال با فرهنگ خود زندگی می‌کنند. هزا شنگالی یادآور شد که شنگال بدلیل خیانت حزب دمکرات کوردستان ‌«پ‌دک» از سوی داعش به اشغال درآمده بود و از تراژدی و قتل‌عام‌های به وقوع پیوسته، بحث نمود. هزا شنگالی چنین گفت‌: ‌«اما اکنون در شنگال نیروی زنان ایجاد شده است و با خوددفاعی خویش زنان در تمام عرصه‌ها فعال هستند و از جامعه دفاع می‌کنند. جامعه ایزدی که با پیشاهنگی زنان ایجاد شده است، از سوی دولت اشغالگر ترکیه، هدف گرفته می‌شود. جامعه بین‌المللی در مقابل این حملات سکوت کرده است، ما این سکوت را محکوم می‌کنیم.‌»

مریم فتحی نیز اعلام کرد، زنان پیشاهنگ کورد از سوی دولت ایران اعدام می‌شوند و اشاره داشت که این امر جنایت علیه بشریت است. مریم فتحی همچنین بیان داشت که مبارزه زنان کورد برای تمام زنان جهان امید است و هیچ فشاری نمی‌تواند در مقابل آن مانع شود.

پنل با پرسش‌ها و پاسخ‌ها ادامه یافت.