بارزانی و ائتلافی مزدورانه علیه گریلاهای‌ آزادی‌بخش کوردستان

وظیفه و مسئولیت خلق‌ما در باشور کوردستان در این برهه سنگین می‌باشد، باید خلق به جنگ خیانت و خیانتکاران اجازه نداده و برخوردهای دمکراتیک، میهن‌دوستانه و ملی از خود نشان بدهد.

بارزانی در سال ۱۹۹۶ به بغداد رفت و با صدام حسین سازش کرد، در ۳۱ اوت همراه با صدها تانک بعثی به هولیر حمله کرد و صدهانفر از پیشمرگه‌ها و خلق را به قتل رساند. در سال ۱۹۹۵تا سال ۱۹۹۷ در عملیات‌های بسیاری با همکاری و همدستی با سربازان و مزدوران دولت اشغالگر ترکیه به گریلاهای آزدی‌بخش کوردستان حمله کرده و در شهر هولیر با فرماندهی جمال موتکه در نها‌د‌های فرهنگی، مطبوعاتی، هلال احمر و جمیعت هنری، صدها نفر از کادرهای آزادی‌بخش را به قتل رسانده و در جنگ خیانت مشارکت کرد. به همان شیوه در ۳ اوت ۲۰۱۴ جامعه ایزدی را در مقابل داعش تنها گذاشت و نسل‌کشی ایزدیان را دوباره انجام داد.

مسعود بارزانی در ۳ اوت ۲۰۲۴ از بغداد دیدار کرده و در جلسه چارچوب هماهنگی مشارکت کرد، در برنامه دیدار خود با روسای شیعه و سفارت دولت ایران و رژیم ترکیه در بغداد نیز گردهم آمد. در ۲ جولای ۲۰۲۴ سخنگوی وزارت کشور عراق و حکومت اقلیم کوردستان در نشست مطبوعاتی در بغداد سازش‌کردند و با نقشه‌ای اخلالگرانه به حزب کارگران کوردستان تهمت می‌زنند و آن را متهم به آتش‌زدن بازارها‌،‌ دکان و سالن‌های هولیر و کرکوک می‌کنند، در روزی که صدها تانک در خط کانی ماسی، بامرنی، شِلازه و آمدیه با راهنمایی حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) و بغداد به باشور کوردستان آمدند و درچند مکان، ایست بازرسی ایجاد کرده و منطقه را کنترل می‌کنند در شب ۳ اوت ۲۰۲۴ هواپیماهای جنگی دولت اشغالگر ترکیه به شدت مناطق حفاظتی مدیا را بمباران کرده و حملات شیمیایی علیه آن صورت دادند. از منطقه کوهستانی متینا تا قندیل، خنیره، خاکورک، آسوس و پنجوین و در اکثر مناطق باکور کوردستان و ترکیه عملیات‌های نظامی سربازان ترکیه  و مزدورانش وجود دارد، پهپادها و هواپیماهای جنگی آسمان باشور کوردستان را تصرف کرده‌اند.

ائتلاف آک‌پ-م‌ه‌پ-هواداپار و ارتش ترکیه که در عرصه نظامی و سیاسی در برابر گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان و جنبش توده‌ای خلق کورد در باکور کوردستان و ترکیه شکست خورده و متحمل ضربه مهلکی شدند، وزیر خارجه و رجب طیب اردوغان مجبور شدند خود را به حکومت‌های اقلیم کوردستان و بغداد برسانند و برای جنگ با گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان از حکومت‌های بغداد و هولیر کمک خواستند و در ۱ اوت ۲۰۲۴ با دولت اشغالگر ترکیه، پایانه‌های مرزی دَرکاره و سَرزری را به بهانه نوسازی بستند و رفت و آمد در آنها را ممنوع کردند، اما منابع محلی اعلام کردند بستن این پایانه‌ها برای اینست که دولت ترکیه می‌خوهد به دور از چشمان شهروندان سربازان و مزدورانش را با سلاح و مهمات از این پایانه‌ها به باشور کوردستان منتقل کند.

مسعود بارزانی چرا به بغداد رفت‌؟

مسعود بارزانی چرا به بغداد رفت و با چارچوب هماهنگی و سفارت‌های ایران و ترکیه دیدار کرد‌؟ بارزانی در مقابل مشارکت در جنگ علیه ‌گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان و توطئه‌های جدید در برابر جنبش آزادی‌خواهی خلق کوردستان چه پیام و قولی به آنان داده است‌؟

دولت اشغالگر ترکیه و ائتلاف سه جانبه آک‌پ-‌م‌ه‌پ-هوداپار برای این که شکست‌های نظامی و سیاسی خود را جبران ‌کنند، خود را از انتخابات زودهنگام ترکیه دور نگه دارند، اعتراضات داخلی ترکیه را ساکت کنند و فشارهای خارجی را کاهش دهند، به این جنگ نیاز دارند. زیرا دولت ترکیه بر اساس جنگ،‌ توطئه، قتل‌عام و خیانت ایجاد شده است. در مقابل، وضعیت پ‌د‌ک در باشور کوردستان نیز از وضعیت دولت اشغالگر ترکیه بدتر می‌باشد‌‌، با هزار و یک فریب و میانجی‌گری دولت ایران، حکومت فدرال عراق همراه با دادگاه عالی فدرال، فشارهای خود علیه هولیر و حکومت اقلیم کوردستان را کاهش دادند. دولت فدرال عراق نیز به همین ترتیب تحت فشار مردم در کوچه وخیابان و حامیان صدر و دولت ترکیه و رژیم ایران و سنی‌های عراق است. هفت ماه است که پارلمان عراق ریاستی ندارد، طرفداران صدر انتخابات زودهنگام را درخواست می‌کنند. رژیم ترکیه و ایران با مسدود کردن آب‌های رودخانه‌ها و با فشارهای سیاسی، حکومت عراق را با چنین وضعیتی روبرو کردند و حکومت ائتلاف وطنی که بارزانی و حلبوسی در آن جای می‌گیرند، در آستانه متلاشی شدن قرار دارد و برای اینکه حکومت خود را ادامه دهند، باید بارزانی در این حکومت باقی بماند و کسی که جبهه شیعه آن را تایید ‌کند، باید کوردها نیز به آن رای دهند تا بتواند رئیس پارلمان شود.

مشخص است که در این جلسات به بارزانی قول داده شده که انتخابات زودهنگام را به تعویق بیندازند. درواقع دادگاه عالی فدرال عراق برای حساب‌های بانکی شهروندان اقلیم کوردستان تصمیم گرفت و گفت که شهروندان اقلیم کوردستان می‌توانند در هر بانکی که بخواهند برای خود حساب بانکی ایجاد کنند، آنان آزاد هستند. مدت زمان درازیست که در مقابل پروژه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(هَژماری مِن به معنای شماره یا حساب من) که از سوی مسرور بارزانی آغاز شده است، بانک مرکزی عراق اصرار می‌ورزید که بجز شعبه‌های رسمی بانک مرکزی که در اقلیم کوردستان هم حضور دارند، با دیگر بانک‌ها معامله نکنند. ممکن است درباره صادرات نفت اقلیم کوردستان‌ هم موانعی برداشته شوند و کمی نرم‌تر حرکت کنند، اما اساسا طرف عراقی بیشتر قصد دارد که مشکلات داخلی میان کوردها و بخصوص مشکل میان پ‌ک‌ک و ‌پ‌د‌ک را عمیق‌تر کند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و خود را از موضوع حق خودمدیریتی دمکراتیک ایزدیان برهاند و از سوی دیگر دولت اشغالگر ترکیه برایش کمی آب‌های پشت سدها را باز کند و در موضوع توسعه اقتصادی که برایش برنامه‌ریزی شده از بصره تا موصل، ربیعه و سلوپی راهی ساخته شود، ترکیه برای نوسازی زیرساخت‌های عراق همکاری کند و از راه شرکت‌های خود به دیگر شرکت‌های عراقی کمک کند. تاکنون دولت اشغالگر ترکیه و پ‌د‌ک نمی‌گذارند که برای شهر کرکوک یک استاندار انتخاب شود، در مقابل این امر کاملا مشخص است که امتیاز می‌خواهند.

جنگ و رقابت خلق، اقشار و طرفین سیاسی در خاورمیانه، بخصوص در کوردستان برای نیروهای بین‌المللی و به خصوص آمریکا در این مرحله اصلا مشکل‌ساز نخواهد بود. زیرا آمریکا اکنون در چند جبهه در جنگ و نا‌آرامی قرار دارد و از سوی دیگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشغول است که در اواخر سال انجام خواهد شد. به همین‌خاطر آمریکا چراغ سبز برای آنان روشن کرده تا چنین جنگی را علیه جنبش آزادی‌خواهی خلق کوردستان و گریلاهای آزادی‌بخش انجام دهند.

عیلرغم توطئه ۴ جانبه علیه گریلاهای آزادی‌بخش، دولت اشغالگر ترکیه و پ‌د‌ک، صدها تبهکار داعش را در بهدینان، کرکوک، سلیمانیه، گرمیان و قره‌چوخ مستقر کردند. سخنگوی ی‌ن‌ک، سعدی احمد پیره در سخنان خود در ۲  اوت ۲۰۲۴ این مسئله را اعلام کرد. همچنین پیره گفته بود که نام،‌ تصاویر و مکان‌های مستقر شدن داعشی‌ها در منطقه بَرواری بالا مشخص است. معلوم شد که دولت اشغالگر ترکیه، پ‌د‌ک، ناتو و آمریکا با مستقر کردن گروه‌های تبهکار داعشی در نزدیکی مرزهای ایران، همفکر هستند و بصورتی درازمدت بروی این مسئله تامل می‌کنند. نه دولت عراق و نه پ‌د‌ک درباره حضور این گروه‌های تبهکار در آن مناطق بیانیه‌ای نداده است، صدایی از آنان در نمی‌آید. دراینجا سوال اینست که آیا این گروه‌های تبهکار داعشی تنها برای ضدیت با گریلاهای آزادی کوردستان در این مرزها مستقر شدند یا نقشه‌ای دیگر هم وجود دارد‌؟

مورد عجیب اینست که دولت اشغالگر ترکیه، عراق و پ‌د‌ک به دلیل منفعت و دفاع از سلطه خود، این ائتلاف چهار جانبه را ایجاد کردند و قتل، مجروح کردن و آوارگی خلق اصلا برای این نیروها مهم نیست. قبلا هم هزاران پیشمرگه را برای منفعت دولت‌های اشغالگر کوردستان قربانی کردند. این توطئه که استخبارات مشترک پ‌دک، دولت اشغالگر ترکیه و عراق علیه جنبش آزادی‌خواهی کوردستان ایجاد کردند، از این جهت برنامه‌ریزی شده است. اگر نه، کل خلق کوردستان و خلق در باشور کوردستان بخوبی می‌داند که در زمان حملات تبهکاران داعش چه کسی از هولیر، کرکوک و مناطق جداشده دفاع کرد، چه کسی صدها هزار نفر ایزدی را از نسل‌کشی رهایی بخشید و به این صورت از شرافت عراق دفاع کرد و از روسیاهی پ‌د‌ک جلوگیری کرد. بدین صورت لازم است خلق کورد و خلق‌های خاورمیانه نگذارند که نیروهای مرتجع، ضد دمکراسی و بین‌المللی چنین توطئه‌ کثیفی ایجاد کنند، با کنش‌های توده‌ای و با واکنش و تظاهرات،‌ تلاش‌ها و توطئه‌های این نیروها و سیاست‌های اخلالگرانه آنان را محکوم کنند. به‌ویژه وظیفه و مسئولیت خلق‌ما در باشور کوردستان در این مرحله سنگین می‌باشد، نباید خلق‌ما اجازه جنگ خیانت و خیانتکاران را بدهند و واکنش‌های دمکراتیک، میهن‌دوستانه و ملی را از خود نشان بدهد.