مرکز جنگ ویژه برای اشغالگری: اتاق عملیات مشترک

پیشتر نشستی در بغداد توسط اردوغان برای اشغال و الحاق برگزار کرد، اکنون اطلاعات مربوط به ایجاد اتاق عملیات مشترک بین دولت ترکیه، عراق و حزب دمکرات کوردستان بیش از پیش مشخص می‌شود.

تحلیل الحاق

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه، به عملیات موسوم به «پنجه-کلید» در باشور کوردستان اشاره کرده و گفته بود که ما عملیات مورد بحث را در آینده نزدیک تمام خواهیم کرد. وقتی هم منطقه و هم عرصه بین‌المللی برای عملیات اشغالگرانه افزایش یابد، تحولات به وضعیت نظامی محدود نمی‌شود. در منطقه عراق و باشور کوردستان؛ عملیاتی که میت، پاراستن و اطلاعات عراق در تلاشند علیه جنبش آزادی کوردستان توسعه دهند، جنبه دیگری از جنگ است.

عراق تلاش می‌کند دروغ بگوید، اما واقعیت‌های میدانی متفاوت است

قبل از نشست بغداد که اردوغان برای اشغالگری و الحاق برگزار کرد، اطلاعات در مورد ایجاد اتاق عملیات مشترک بین دولت ترکیه، عراق و حزب دمکرات کوردستان بیش از پیش شفاف می‌شود. اگرچه دولت عراق می‌گوید که به چنین وضعیتی نزدیک نشده است، اما انتشار اطلاعات گمانه زنی اخیر علیه جنبش آزادی کوردستان در باشور کوردستان و عراق خلاف این را نشان می‌دهد.

موسسات و افرادی که در اتاق جای می‌گیرند

هنگامی که سازمان مذکور برای آن دستور کارها راه اندازی شد، در اتاق عملیات مشترک از طرف وزارت امور خارجه ترکیه، هاکان فیدان، مستشار میت، پاراستن، وزیر امور خارجه عراق، فواد حسین و شورای امنیت ملی عراق قاسم عرجی، وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان رِبَر احمد و پیشمرگان روژ که متعلق به او و همچنین نیروهای زِروان به رهبری عزیز ویسی، حضور دارند.

پیشمرگه‌های روژ و زِرَوانی

در حال حاضر پیشمرگه‌های روژ و نیروهای زروانی که وظیفه تخلیه مردم بهدینان را بر عهده داشتند، توسط وزارت امور داخلی به رهبری رِبَر احمد تامین مالی می‌شوند.

 با توجه به قوی بودن اتحادیه میهنی ( ی‌ن‌ک) در وزارت پیشمرگه از اتاق عملیات مشترک کنار گذاشته شده است.

سعی می کنند آثار (خطوط-مرزهای) اشغالگری دولت ترکیه در جغرافیای عرب‌ها را ترسیم کنند

یکی از اهداف اصلی، زدودن آثار اشغال ۴۰۰ ساله، ابتدا بر عراق و سپس در خاک عرب نشین عثمانی است که به نام سابق فاشیسم ترکیه تبدیل شده است. حزب دمکرات کوردستان همچنین در تلاش است تا اشغالگری ترکیه را که در ۳۰ سال گذشته باشور کوردستان را ویران کرده است، شیرین نشان دهد. هنگامی که رسانه‌های ترکیه، به ویژه در TRT، در این زمینه جهان عرب را مخاطب قرار می‌دهند، در منطقه، رسانه‌های حزب دمکرات کوردستان به آدرس شروع آژانس‌های جنگ ویژه تبدیل شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در آینده با رهبری این ساختمان برنامه‌هایی علیه پ‌ک‌ک در منطقه عراق اجرا شود.

 

شروع سناریوها: آتش سوزی

 

 جست‌وجو برای جرم‌انگاری پ‌ک‌ک در آتش‌سوزیهایی که عمدتاً در کرکوک و هولیر روی داد، شامل بیانیه‌هایی است که با هدف جلوگیری از واکنش‌ها علیه عملیات‌های اشغالگرانه ترکیه صورت می‌گیرد که بیشتر به عنوان زبان خیابان مطرح شد تا فضای سیاسی.

از پ‌د‌ک تا موسوی

در حالی که اتاق عملیات در حال آماده‌سازی سناریوی بزرگی درباره آتش سوزی‌ها بود، مقداد موسوی سخنگوی وزارت کشور و هیمن میرانی مدیرکل امور اجرایی اقلیم کوردستان نیز کار اتاق را آغاز کردند. حتی زمانی که سناریو در بغداد آماده می‌شد، جزئیات ظریف زیادی در دیالوگ‌ها و رویدادها تعریف می‌شد. حزب دمکرات کوردستان در پشت صحنه میلیون‌ها دلار برای موسوی می‌فرستاد. در حال حاضر در اطلاعاتی که در حال پخش است آمده است که این رقابت در سودجویی باعث ناراحتی جامعه شیعه شده است.

سخنگوی اتاق: فواد حسین

در عراق اغلب از پول سیاه برای طرح‌های نظامی و سیاسی استفاده می‌شود و مقدمات آن فراهم شده است تا سناریو محدود به «اعلام مطبوعات» نباشد. پس از اظهارات یکی از اعضای به اصطلاح «محترم» اتاق رِبَر احمد، فواد حسین وارد عمل شد و گفت تهاجمات دولت ترکیه «عملیات» نیست. این بیانیه نیز بخشی از برنامه جاری است. حسین نه تنها در افکار عمومی عراق، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز یکی از سخنگویان عملیات اشغالگری است. وزیر امور خارجه عراق همچنین در بغداد مقدمات ساخت ۵۰ پادگان نظامی جدیدی را که ترکیه در بهدینان به صورت مخفیانه ساخته بود، انجام داد.

ادعا میَشود که قاسم عرجی مشاور امنیت ملی عراق در حال بستن قراردادهای تجاری با ترکیه است و نزدیک به 300 میلیون دلار برای اشغال باشور کوردستان توسط ترکیه دریافت کرده است. عرجی از سوی سودانی مأمور شد، در نتیجه عرجی با هیئتی برای بررسی عملیات اشغالگرانه ترکیه، جلسات زیادی در هولیر و سلیمانیه داشت. انتظار می‌رود نتایج جلسات عرجی در قالب گزارش به دولت سودانی ارائه شود. محتوای گزارش‌ها نیز مورد توجه است.

شنگال به عنوان محل اشغالگری تعیین شد

 هیئت تحقیق به جای رفتن به بهدینان در هولیر، با مسرور بارزانی ملاقات کرد که موضع‌گیری دولت سودانی را برجسته می‌کند. عرجی در گزارش خود به جای اقدامات دولت ترکیه در عراق و باشور کوردستان ، به توافقنامه ۹ اکتبر که به دستور بارزانی علیه مردم شنگال امضا شد، پرداخت. همچنین عرجی نشان داد که دولت بغداد چگونه نگرش خود را نسبت به اشغالگری دولت ترکیه نشان می‌دهد.

مردم آنها را به بهدینان دعوت می‌کنند

 دولت سودانی که وضعیت خوبی ندارد، خود را برای انتخابات عمومی آتی آماده می‌کند. مردم باشور نیز می‌گویند؛ اگر دولت سودانی می‌خواهد با اشغالگری مخالفت کند، باید به بهدینان بیاید و به حرف مردم گوش دهد.  آنها همچنین عرجی را به آمدیه که جنگ و اشغالگری به صورت دشواری در آن ادامه دارد دعوت می‌کنند.