وان در مرز ایران به منطقه نظامی تبدیل شد

پس از ساخت «دیوار امنیتی» بین باکور کوردستان و روژهلات کوردستان، دولت اشغالگر ترکیه این منطقه را به منطقه نظامی ممنوعه تبدیل کرد. به همین دلیل مردم محلی نمی‌توانند به مراتع و زمین‌های خود بروند.

ترور دولتی در مرزها

دولت اشغالگر ترکیه یک دیوار بتنی به طول ۱۷۳ کیلومتر بین باکور و روژهلات کوردستان احداث کرده است. در تمام طول دیوار سه خط سیم کشیده شده و ۳۴۷ کیلومتر خندق حفر شده است. دو کیلومتری اطراف این دیوار که «دیوار امنیتی» نامیده می‌شود، منطقه امنیتی ممنوع اعلام شده است. 

به دلیل این تصمیم، مراتع و زمین‌های شهروندان ساکن در خط مرزی نیز مشمول منطقه ممنوعه شد.

می‌خواهند به کشاورزی و دامپروری در این منطقه پایان دهند

داوود آجار شهردار مشترک منطقه سرای وان در خصوص حوادث مرزهای شرقی صحبت کرد و از اجرای سیاستی در اطراف مرز خبر داد که به کشاورزی و دامپروری پایان می‌دهد. آجار با اشاره به اینکه مراتع و زمین‌های شهروندان در منطقه وارد منطقه ممنوعه نظامی شده است، بیان کرد: «با این تصمیم دولت شهروندان منطقه نمی‌توانند از مناطق مذکور بهره‌مند شوند و مجبور به ترک کشاورزی و دامپروری می‌شوند. ابتدا دیواری در این منطقه ساخته شد، سپس سنگرهایی حفر شد و سپس حصاری بلند کشیده شد. هدف آنها پایان دادن به کشاورزی و دامپروری در این منطقه است.»

داوود آجار در ادامه سخنان خود گفت: «در منطقه خندق کندند و دیوار کشیدند. کشاورزی در این منطقه انجام می‌شود و حیوانات پرورش می‌یابند. با وجود این دیوار اما، افغان‌ها هنوز هم می‌توانند از دیوار رفت و آمد کنند. چطور می‌توانند با این همه امنیت عبور کنند؟»

با این سیاست آنها می‌خواهند شهروندان را مجبور به مهاجرت کنند

آجار با اشاره به اینکه با ساخت این دیوار تلاش می‌شود به زندگی تجاری، فرهنگی و اجتماعی بین دو طرف مرز پایان دهند گفت: «هزینه گمرک در مرز ۱۵۰۰ لیر است، دروازه مرزی کاپکو ناکارآمد است و در خدمت شهروندان نیست. آنها حتی به مشاغل کوچک اجازه رشد نمی‌دهند و شهروندان ما آسیب می‌بینند. برای ایرانی‌ها همه چیز رایگان است، هر طور که می‌خواهند می‌توانند بیایند و بروند، اما شهروندان ما نمی‌توانند از آن بهره ببرند. در واقع شهروندان منطقه آسیب پذیر هستند و نمی‌توانند از خود حمایت کنند. با این سیاست‌ها می‌خواهند شهروندان منطقه را مجبور به مهاجرت کنند. در ۱۵ روز گذشته شهروندان منطقه نتوانسته‌اند به طرف ایرانی رفته و کار کنند.»

آجار به سیاست‌های نادرست دولت در رابطه با مرزها اشاره کرد و سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: «صد سال است که شهروندان منطقه نمی‌توانند به آن سوی مرزها بروند. حالا یک دروازه مرزی وجود دارد. آنها رسما می‌گویند که شهروندان می‌توانند بیایند و بروند، اما این دروغ است. آنها کاملاً در چارچوب اقدامات سیاسی حرکت می‌کنند.»